Re: [ITPOLITIK] Re: [PR] Re: [ITPOLITIK] Ny PM om SCO's FUD og swpat? [was:Bruce Perens: SCO's Big Lie)

Carsten Svaneborg skrev:
Steen Jensen wrote:

Jeg har ikke tid til at kigge igennem pvsonline, for at checke
hvilke patenter din virksomheder har fået udstedt. Og jeg har
ikke tid til at kigge deres regnskaber igennem, for at gætte
på hvad værdien af disse patenter er.

Tja, du har ikke tid til at beskæftige dig med kendsgerninger.

Da vi har haft et patentsystem på opfindelser de sidste X antal
hundrede år, så tvivler jeg på at der kan gøres noget ved det,
og jeg vil derfor ikke spilde min tid på dette.

Du vælger ikke at sætte dig ind i baggrunden for patenter og kan derfor efter mmin opfattelse ikke bedømme, hvordan patentsystemet virker.

Det virkelige spørgsmål er om vi skal acceptere at patentsystemet udviddes til også at dække software-ideer, dvs. om patentsystemets økonomiske rationale fungere på softwareområdet, og ligeledes bedømme hvordan softwarefunktionsmonopoler kan påvirke informations- samfundets udvikling.

Vor fælles ven Linus Torvalds giver udtryk for, at patenter kan være både godt og skidt. Det mener jeg også.

Disse er væsentlige spørgsmål som vi bør stille os før vi blindt acceptere patentering af software, som EU kommissionen har foreslået, og som EPO allerede praktisere.

Derfor har jeg ikke tænkt mig at spilde tid på B&W, Danisco et al.s
eventuelle patenter i en diskussion om i hvilken udstrækning patenter
er nødventige for danske virksomheder uden for software branchen.

Nej, det er jo også i stor udstrækning disse virksomheder, skal finansiere softwaren. Det er kunderne. Hvorfor bruge tid på dem?

Et meget stort problem med patenter er generaliseringer, dvs. blot fordi patenter virker på kemiske produkter og lægemidler, så virker de på en eller anden automatisk måde også for software og alt muligt andet. Sådan generaliseringer er nonsens, og jeg interessere mig kun for softwarepatent området.

Ja, generaliseringer er nonsens. Hov, det var vist en generalisering.

Så lad mig fortælle dig, at de nævnte virksomheders hele eksistens alene
skyldes, at de har patent på så væsentlige dele af deres grundlag, at de
har været i stand til at vokse til deres nuværende størrelse. Uden
patent ville andre virksomhedef stille og roligt have kopieret.

Dokumenter at patenter har været et væsentlig nødventighed for
de virksomheder du nævnte. Specielt for opståen, vækst og konkurrence.

Det er dokumenteret i forvejen og burde være almen viden. Der undervises i det, fra handelsskole til handelshøjskole og universiteter. At en virksomhed dør, hvis innovationen dør, eller kvaliteten af deres produkter er for ringe. Næsten som i softwarebranchen.

Men jeg må nok indrømme, at vor diskussion ingen vegne fører.

Med venlig hilsen

Steen