Re: [ITPOLITIK] Re: [PR] Re: [ITPOLITIK] Ny PM om SCO's FUD og swpat ? [was:Bruce Perens: SCO's Big Lie)

Steen Jensen wrote:
> Tja, du har ikke tid til at beskæftige dig med kendsgerninger.

Da vi har haft et patentsystem på opfindelser de sidste X antal
hundrede år, så tvivler jeg på at der kan gøres noget ved det,
og jeg vil derfor ikke spilde min tid på dette.

Det virkelige spørgsmål er om vi skal acceptere at patentsystemet
udviddes til også at dække software-ideer, dvs. om patentsystemets
økonomiske rationale fungere på softwareområdet, og ligeledes
bedømme hvordan softwarefunktionsmonopoler kan påvirke informations-
samfundets udvikling.

Disse er væsentlige spørgsmål som vi bør stille os før vi blindt
acceptere patentering af software, som EU kommissionen har foreslået,
og som EPO allerede praktisere.

Derfor har jeg ikke tænkt mig at spilde tid på B&W, Danisco et al.s
eventuelle patenter i en diskussion om i hvilken udstrækning patenter
er nødventige for danske virksomheder uden for software branchen.

Et meget stort problem med patenter er generaliseringer, dvs. blot
fordi patenter virker på kemiske produkter og lægemidler, så virker
de på en eller anden automatisk måde også for software og alt muligt
andet. Sådan generaliseringer er nonsens, og jeg interessere mig
kun for softwarepatent området.

> Så lad mig fortælle dig, at de nævnte virksomheders hele eksistens alene
> skyldes, at de har patent på så væsentlige dele af deres grundlag, at de
> har været i stand til at vokse til deres nuværende størrelse. Uden
> patent ville andre virksomhedef stille og roligt have kopieret.

Dokumenter at patenter har været et væsentlig nødventighed for
de virksomheder du nævnte. Specielt for opståen, vækst og konkurrence.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk