Re: [ITPOLITIK] EFTERLYSNING Venner af åbne standarder

Keld Jørn Simonsen wrote:
On Sun, Dec 29, 2002 at 11:10:26PM +0100, Kim Schulz wrote:

W3C er efter min mening klart at foretrække, selv om de er ved at bleve
lidt for venligt stemt over for lukkede standarder.

Nogen der har for meget tid og som har lyst til at lege med DTD for
html/CSS osv :o) Tror desværre at det vil tage en ny gruppe laaaang tid
at komme op på et niveau hvor W3C er nu.

der er ikke så langt fra ISO-standarden, synes jeg. Men ISOstandarden bygger jo også på W3C-specifikationer. Dette er dog i tråd med mange andre åbne standarder, fx POSIX byggede poå AT&T's UNIX-system, ISO C og ISO C++ på AT&T's sprogudgaver, og for nylig har vi fået ISO ECMAscript der bygger på SUNS Javascript, og ISO C# og CLI der bygger på Microsofts C# og CLI .net-standarder.

Men det er svært...

Ja!

Jeg er helt klart også fortaler for åbne standarder, men jeg tror vi bliver nødt til at gå efter W3 anbefalingerne - det er jo dem mere eller mindre alle andre henviser til. Jeg ved ikke hvilke web standarder ISO har, men hvis der kun findes hvad der svarer til html 4.01 strict, så mener jeg ISO er langt bagefter - tænk blot på CSS, XML (inkl. XHTML, XSLT, osv.), SVG og mange flere. Hvis dette initiativ skal tages seriøst, så er vi efter min mening nødt til at "benytte" dem.

-- Joergen Ramskov - Værn om din frihed! Støt http://digitalforbruger.dk/