Re: [ITPOLITIK] EFTERLYSNING Venner af åbne standarder

Keld Jørn Simonsen wrote:
On Sun, Dec 29, 2002 at 08:00:14PM +0100, Hans Christian Studt wrote:

EFTERLYSNING Venner af åbne standarder

2003
Fokus på Open Source Software (OSS) Publishing tools

Det ser ud som om at en række danske offentlige institutioner i fremtiden vil lægge betydelig mere vægt på at deres kommende web publiserings systemer overholder W3C standarderne. Dette kan f.eks. komme til udtryk i form af krav i forbindelse med udbud af opgaver til det offentlige.

Det er lidt ærgerligt at W3C-anbefalingerne bliver forvekslet med åbne standarder. Det er de desværre ikke. Det er nogen industri-standarder, de er gratis, men ikke åbne. Jeg kan godt forstå misforståelsen.

Undskyld - måske oversolgte jeg den med "åbne" standarder - se også Hans's kommentar.

Dette synes umiddelbart at være en klar fordel for løsninger baseret på OSS - men realiteterne kommer nok som en stor overraskelse for mange - OSS betyder ikke automatisk overholdelse af åbne standarder.
Dette gælder for mange OSS løsninger her f.eks. Apache.
Dette ser ikke ud til at ændre sig af sig selv - så der er brug for at der er nogen som aktivt gør et arbejde for at ændre på denne uheldige situation.

Derfor denne efterlysning.

Jeg vil gerne efterlyse deltagere til en/et W3C "indsatsstyrke" / "rejsehold" / "taskforce" der f.eks. kunne påtage sig at bringe OSS løsninger til at understøtte W3C standarder så godt som overhoved muligt.

Kunne du ikke finde på nogen åbne standarder, i stedet for
de industri-standarder du her omtaler? Så er jeg gerne med.
Eller hvis du vil have udviklet åbne standarder til erstatning af W3C-anbefalingerne, så er jeg også med. Understøttelse af W3C
anbefalinger vil jeg principielt fraråde, det er et skråplan
ud i lukkede standarder, og vi kunne ligeså godt lave en bevægelse for
implementering af Microsoft-standarder, for at trække det hårdt op.

Jeg tror faktisk jeg har brug for hjælp (eller tid til at genopfriske) med helt klarøjet at skelne ægte åbne standarder de andre. Måske findes svaret hvis jeg graver lidt i sslug's arkiv.

Hvilke åbne standarder kan/bør anvendes i de web publiserings systemer som det offentlige bør anvende ?

Kan du komme på andre tiltag der bør tages for at sikre at OSS kan levere de åbne standarder som *alle* er enige om at de offentlige anvender i fremtiden ?

Iøvrigt er DKUUG en forening der arbejder for åbne standarder.

Enig.

I øvrigt tak for din gode feedback.

--
Hans Christian Studt  : http://hc.studt.dk  mailto:sslug@sslug