Re: [ITPOLITIK] EFTERLYSNING Venner af åbne standarder

On Sun, Dec 29, 2002 at 08:00:14PM +0100, Hans Christian Studt wrote:
> EFTERLYSNING Venner af åbne standarder
>
> 2003
> Fokus på Open Source Software (OSS) Publishing tools
>
> Det ser ud som om at en række danske offentlige institutioner
> i fremtiden vil lægge betydelig mere vægt på at deres kommende
> web publiserings systemer overholder W3C standarderne. Dette
> kan f.eks. komme til udtryk i form af krav i forbindelse med
> udbud af opgaver til det offentlige.

Det er lidt ærgerligt at W3C-anbefalingerne bliver forvekslet
med åbne standarder. Det er de desværre ikke. Det er nogen
industri-standarder, de er gratis, men ikke åbne.
Jeg kan godt forstå misforståelsen.

> [...]
> overraskelse for mange - OSS betyder ikke automatisk
> overholdelse af åbne standarder.
> Dette gælder for mange OSS løsninger her f.eks. Apache.
> Dette ser ikke ud til at ændre sig af sig selv - så der er
> brug for at der er nogen som aktivt gør et arbejde for at
> ændre på denne uheldige situation.
>
> Derfor denne efterlysning.
>
> Jeg vil gerne efterlyse deltagere til en/et W3C
> "indsatsstyrke" / "rejsehold" / "taskforce" der f.eks. kunne
> påtage sig at bringe OSS løsninger til at understøtte W3C
> standarder så godt som overhoved muligt.

Kunne du ikke finde på nogen åbne standarder, i stedet for
de industri-standarder du her omtaler? Så er jeg gerne med.
Eller hvis du vil have udviklet åbne standarder til erstatning
af W3C-anbefalingerne, så er jeg også med. Understøttelse af W3C
anbefalinger vil jeg principielt fraråde, det er et skråplan
ud i lukkede standarder, og vi kunne ligeså godt lave en bevægelse for
implementering af Microsoft-standarder, for at trække det hårdt op.

Iøvrigt er DKUUG en forening der arbejder for åbne standarder.

Venlig hilsen
Keld