Re: [ITPOLITIK] sslug og it-politik i fremtiden

On Sun, 22 Dec 2002, Erik Josefsson wrote:

> Uenig. Det findes inget enkelt recept för framgång. Ulige sager tar
> ulige lang tid. At komme sammen om ophavret tog för exempel meget lang
> tid. Og det er ikke klart än?

Ved ophavsret var det allerede tidligt klart, at der var hovedpunkter, som
vi i SSLUG var enige om. Der var så detaljer, som vi ikke var enige om.
Her mener jeg, at SSLUG burde have givet en et afgrænset mandat, som
begrænsede sig til hovedpunkterne.

Måske kunne mandatet gives i fællesskab til et par personer, som
repræsenterede hver sin holding, så hvis de to kunne blive enige om noget,
som lå inden for mandatet, så kunne de melde det ud offentligt. Delte
mandater bør dog helt klart være undtagelsen.

> Antag at SSLUG imorgen hade mulighed at udtale sig om freenet?
> Hvad skulle så udtales?
> At det er godt med freenet? At freenet er skidt?

Allerede efter de første par mailvekslinger om Freenet, var det tydeligt,
at vi i SSLUG ikke har en fælles holdning til det. Derfor vil det næppe
være et område, hvor der kan gives mandat, med mindre bestyrelsen er _ret_
enige om, at det store flertal (med undtagelse af et par råbehoveder) har
samme holdning.

Det sidste gælder f.eks. softwarepatenter, hvor vi i SSLUG har nogle
enkelte, som ikke ser problemet i softwarepatenter, men hvor vi må sige,
at majoriteten (i hvert fald til årsmøderne) er imod softwarepatenter.

> Jag minns ikke hvis din og Hans gamle udtalelse om ophavsret var en
> officiell holdning fra sslug eller ikke. Men det er måske et exempel
> du söger?

Hvis du tænker på vores personlige brev til ministeren, så fremstod vi
ikke, som om vi havde mandat fra SSLUG.
http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_04/msg00181.html

Hvis Hans og jeg havde haft mandat til at udtale os på SSLUGs vegne om
CD-afgift og vi var kommet med en udmelding som oventstående, ja, så var
det ret klart, at vi ikke havde vores bagland i orden. I det tilfælde
ville det have været en fejlet extern ting, hvor der efterfølgende skulle
sendes en rettelse (som meget simpelt kunne være: Hans og Ole udtaler sig
på egne og ikke SSLUGs vegne).

Men oventstående mener jeg på ingen måde illustrerer, hvordan
mandatgivningen bør fungere:

Hvis Hans og jeg havde haft mandat på CD-afgift-området, ville vi aldrig
været kommet med et så radikalt forslag uden at have haft en føler på
ITPOLITIK. Hvis følerne langt overvejende havde været positive, så kunne
det måske være.

Bestyrelsen bør naturligvis kun give mandater til folk, som man har tillid
til. Men man skal samtidig give mulighed for, at nogen kan bevise, at man
godt kan have tillid til dem.

/Ole
--
Ønskeseddel. Donation til: