Re: [ITPOLITIK] sslug og it-politik i fremtiden

On 20 Dec 2002 22:50:22 +0100
Anders Feder <sslug@sslug> wrote:

> Det er noget vi har manglet - godt initiativ!

Takker :)

> 1) Engagement.
> Som nogen måske husker prøvede jeg for et par uger siden at skabe en
> debat om det af SF fremsatte beslutningsforslag (B 27) om Open Source
> der i øjeblikket er til behandlingen i Folketinget. Det var en
> fiasko. Kun to personer udover mig selv havde kommentarer til
> forslaget.

På den anden side, så må man også sige at dem der tier samtykker - sådan
er det jo i et demokrati som vores. Vi kan ikke kræve at alle skal
interessere sig for hver it-politisk sag - jeg tror snarere de vil
give mandat til andre der har et engagement, så der trods alt er nogen
der kæmper for den fælles sag. Vi kan jo heller ikke alle arrangere
møder, være taler på møderne, kæmpe hver it-politisk kamp osv. Men det
betyder ikke at vi ikke ønsker at nyde godt af at andre gør det.

> Jeg ville gerne havde påtaget mig at koordinere udformningen af et
> SSLUG-svar til forslaget men det er altså ikke nemt når jeg ikke ved
> hvad SSLUG's holdning er!

Rigtigt. Der har været et foreslag om at udnævne koordinatorer inden for
forskellige politiske områder/mærkesager og disse ville så have til
opgave at opsummere og fremføre kommende sslug-udtalelser, til
godkendelse som officiel SSLUG-holdning - jvf. bestyrelsens
forretningsorden (se link i første mail i tråden).

> Når et forslag som B 27 kommer på Folketingets dagsorden tror det er
> vigtigt at vi blander os. Ikke kun af hensyn til det konkrete forslag
> men også for at skabe en bevidsthed om SSLUG og Open Source og for at
> vise politikerne at det faktisk er noget der berør en hel del
> mennesker(==vælgere). Husk på at politikerne tilsammen beskæftiger
> sig med hundredevis af sager hver dag. At få opmærksomhed på lige
> netop vores er en kamp.

Det tror jeg du har ret i.

> Så derfor vil jeg gerne vide hvad den brede medlemsskare behøver for
> at kunne engagere sig i de her ting. Mere viden om teorien bag vores
> politisk indflydelse? En bedre forståelse af beslutningsprocessen? Er
> der tvivl om vores arbejde hjælper noget overhovedet? Andet?

jvf.  første svar (På den anden side..)

--
Regards,
Klavs Klavsen - sslug@sslug - http://www.vsen.dk

Working with Unix is like wrestling a worthy opponent.
Working with windows is like attacking a small whining child
who is carrying a .38.