Re: [ITPOLITIK] Om google - lidt tanker om freenet?

"Niels Elgaard Larsen" <sslug@sslug> wrote in message

>  Jeg er sikker på at familie og venner fortsat vil være et større
trussel mod
> tavshedspligten end freenet vil være.
Hvilken familie og hvilke venner?
For at have familie og venner skal man være "nogen", det er man ikke på
freenet, der er man bare anonym og dermed helt ansvarsfri. Det er ikke
en ansvarsfrihed man har skaffet sig, det er en andre helt ukritisk har
givet en.

> Det gør da en forskel hvem krænkeren er og om han er anonym.
> Hvis noget vil bagtale mig foretrækker jeg at de er anonyme eller i
forvejen kendt
> som uvederhæftige. Ligesom jeg vil foretrække at det blev trykt i
Se&Hør frem
> for morgenaviserne.
Gør det en forskel for dig, hvis oplysningen er, at du den 10.10. blev
undersøgt for en kønssygdom?
Hvad hvis "nogen" påstår at du har AIDS, og det er sandt, men du har
valgt at holde det for dig selv, og valgt helt ansvarligt at sørge for
at du ikke selv smitter andre?
Ville du stadig være ligeglad med påstanden, og forsøge at smyge dig
uden om, når nogen spurgte dig, om det var korrekt?
Vil dine omgivelser lade som om det aldrig var sagt, og helt undlade at
forholde sig til oplysningen selv, bare fordi den var anonym?
Ville forældrene til de børn der er i den børnehave hvor du er ansat
ignorere den, eller ville de tonse frem med krav om en lægeerklæring og
efterfølgende fyring?

> Hvordan vil du gribe til selvtægt mod en der er anonym.
Jeg taler der om min opfattelse af formålet med straf i al
almindelighed.

> Og brud på tavshedspligten skal stadig straffes. Det ændrer freenet
ikke på.

Tavshedspligt er undertrykkelse af ytringsfrihed. Freenet giver en
absolut ytringsfrihed, og du kan ikke som freenet-vært sortere mellem de
du ønsker, og de du ikke ønsker skal bruge af den. Det er som med
bumpene på vejen. De giver en absolut fartbegrænsning, og den gælder
også for ambulancerne!
Jeg er glad for, at du lige erkendte, at du i hvert fald ikke er
kandidat til jobbet som freenet-vært, du ønsker nemlig begrænsninger i
ytringsfriheden opretholdt for nogle, og det tillader freenet dig ikke
at gøre. Velkommen til de onde undertrykkeres klub.

> Det er også det der sker med tavshedspligt. Politiet har fx indført
systemer,
> der kan registrere præcis hvilke politifolk der har læst hvilke
følsomme
> oplysninger. Så hvis en politimand lækker oplysninger på freenet, kan
man se
> hvem der har hentet oplysningerne ud af databasen.
Ja, og hurra for det. Kan de også se, hvem der læser med over skuldrene
på en kollega, og ansvarsfrit lækker det han ser? Politiet havde sådan
set ingen problemer med at se, hvem der havde logget ind på maskinen,
men han havde ryggen til.
De havde heller ingen problemer med at finde ud af hvem der havde haft
mulig adgang til maskinen, men de havde ikke gjort det.
De kan ikke forhindre andre betjente i at se oplysninger, de kan kun
håbe, at de, der er ansat, har en så høj personlig integritet, så de
lader være med at misbruge deres stilling.

> Jeg mener da, at man skal kunne retsforfølges for fx brud på
tavshedspligten.
> Man forfølger da også indbrudstyve, selvom de bruger handsker.

Nu forstår du hvad ansvarsfrihed er. Hele det angivne formål med freenet
er at lægge så mange hindringer for dig som mulig. Det ville være
dejligt med bump i vejen, som sænkede sig for ambulancerne, men det er
en drøm.

> At noget er harmløst betyder ikke, at det er uden betydning.
Det har du ret i. Dårlig formulering.

> Freenet gør dig ikke ansvarsfri.
Jo, netop. Du tager netop ikke nogen form for ansvar for, hvad den
ansvarsfrihed du giver andre bliver brugt til. Det ville jo i deres
opfattelse være cencur. Hvis A bliver skadet af det B har lagt på C's
freenet-server, vil C til enhver tid påberåbe sig, at det ikke er hans
skyld. Jeg på min side påstår, at det _er_ C's ansvar, og at han netop
pådrager sig dette ansvar ved at gøre B ansvarsfri.

Gad vide hvem de er disse undertrykte.
Mon de ville bruge deres mulighed for at ytre sig hvis de vidste, at de
bruger et så skadeligt middel til det, et middel, hvor helt uskyldige
kan komme til at betale prisen for deres anonymitet? Er de der
vilkårligt og i blinde ville ofre andre for deres eget budskab værd at
kæmpe for?