Re: [ITPOLITIK] Om google - lidt tanker om freenet?

Den Thu, 19 Dec 2002 03:37:35 +0100 (CET) skrev Ole Tange
<sslug@sslug>:

> Jeg ville undre mig over, at du ikke gik til politiet, hvis du fandt,
> at Mads' handlinger er i strid med samfundets interesser. Jeg ville
> nok tro, at du havde en skjult dagsorden - eller at du ikke fortalte
> mig hele sandheden.
Du springer det første led over. Jeg truer direktøren med, at dette er
hvad jeg vil gøre.

> "Helt sande"? Næh, du mener: Halvt sande. For du fortæller jo netop
> ikk hele sandheden, men kun den ene side af sagen. Og hvis det ikke
> kan vises i en retssag at være i strid med samfundets interesser, så
> tror jeg ikke, du vil kunne påvirke en ret stor del af Maling&co's
> kunder.
En retssag mod hvem. Nu går du ud fra, at jeg kan stilles til ansvar,
men det kræver jo at jeg kan findes.

> Du kunne jo allerede idag lave samme ytringer om TeleDanmark: De
> driver en infrastruktur, der kan bruges til distribution af
> informationer.
Mig bekendt gør de intet for at skjule identiteten af budskabernet
afsender. Det gør freenet.

> Der er flere muligheder end det: F.eks. kan de jo informere kunder og
> samarbejdspartnere om, at de støtter den tanke, at folk skal have lov
> til at ytre hvad de mener uden at de skal straffes deres ytringer
> alene.  Og at de er imod censur og imod at fyre folk for at udtrykke
> hvad de mener - specielt hvis det foregår i deres fritid. For nogen
> vil dette forekomme som en tilbagevisning af dit argument, men i
> virkeligheden er det blot en uddybning af det.

Det har du da helt ret i, men hvad hvis frygten vinder over fornuften.
Mig kan de ikke fange, jeg er anonym.

> I fremtidens samfund vil de ikke kunne. Da vil folk være blevet så
> kildekritiske, at de _altid_ uden undtagelse vil checke: Er det nu
> rigtigt? Hvorfor siger han det? Er han troværdig? Skjuler han noget?
>
> I dag er folk endnu for nemme at narre, men Internettet har hjulpet
> ganske gevaldigt til at folk er blevet mere forsigtige med at tro på
> hvadsomhelst, og give mulighed for at undersøge, om der måske er en
> anden forklaring på historien.

Så lad os bare ofre Mads på vejen mod dit Utopia? Eller rettere, du
mener dig i besiddelse af en ret til at ofre ham på det alter.

> Det må i så fald være "tilsvarende", for Freenet giver dig ikke
> mulighed for at kommunikere direkte til en specifik person (f.eks. kan
> du ikke sende en email til kommunens børnehaveansvarlige). Freenet
> giver mulighed for at lave noget, der svarer til websider.
Jeg kan oprette en Yahoo-konto på biblioteket, og bruge den til at
annoncere på en nyhedsliste, at der er en utroligt spændende historie om
dit eller dat på freenet. Der kan mit budskab så ligge anonymt og
hyggeligt.

> Øhhh... Det er da vist ikke Freenet du taler om her. Freenet er drejer
> si om kommunikation - ikke om fysiske handlinger. Derfor er ordet
> "henrette" fuldstændigt forfejlet. Se 'argument for' #4.
> http://ole.tange.dk/projekter/freenet/freenet-argumenter.html
>
> Freenets tanke er nærmere:  "Hellere give 10 forbrydere adgang til fri
> kommunikation end at forbyde en lovlydig borger fri kommunikation."

Som jeg skrev til Mads, kom der en del sultne grønlændere ud af BB's
bemærkninger. Jeg indrømmer gerne, at de fik så stor vægt fordi netop
hun sagde dem, men jeg er ikke så naiv at tro, at enhver ytring vil
blive forkastet blot fordi afsenderen er anonym.

Hvad tror du da er grunden til den iver kineserne lægger for dagen for
at begrænse deres undersåtters mulighed for at ytre sig? At de anser
ytringer for en forældet og betydningsløs ting?