Re: [ITPOLITIK] Om google - lidt tanker om freenet?

On Wed, 18 Dec 2002, E. Sjørlund wrote:

> [ Erling tager direkte kontakt til en masse folk, og lader dem vide, at
>   Mads driver en server, der kan misbruges til børneporno ]

Jeg ville undre mig over, at du ikke gik til politiet, hvis du fandt, at
Mads' handlinger er i strid med samfundets interesser. Jeg ville nok tro,
at du havde en skjult dagsorden - eller at du ikke fortalte mig hele
sandheden.

> Hvor mange procent af Maling & co's kunder tror du de kan acceptere at
> tabe på grund af mine helt sande og uigendrivelige ytringer?

"Helt sande"? Næh, du mener: Halvt sande. For du fortæller jo netop ikke
hele sandheden, men kun den ene side af sagen. Og hvis det ikke kan vises
i en retssag at være i strid med samfundets interesser, så tror jeg ikke,
du vil kunne påvirke en ret stor del af Maling&co's kunder.

Du kunne jo allerede idag lave samme ytringer om TeleDanmark: De driver en
infrastruktur, der kan bruges til distribution af informationer.

> Du _er_ jo ansat, du _driver_ den server, den _kan_ misbruges som jeg
> beskriver det, og de _løber_ en risiko for, at du også bruger deres
> server bag deres ryg.  Intet af dette kan Maling & co modsige. De kan
> dybest set kun vælge mellem at ignorere mine ytringer og tage et
> potentielt tab eller at fyre dig!

Der er flere muligheder end det: F.eks. kan de jo informere kunder og
samarbejdspartnere om, at de støtter den tanke, at folk skal have lov til
at ytre hvad de mener uden at de skal straffes deres ytringer alene.  Og
at de er imod censur og imod at fyre folk for at udtrykke hvad de mener -
specielt hvis det foregår i deres fritid. For nogen vil dette forekomme
som en tilbagevisning af dit argument, men i virkeligheden er det blot en
uddybning af det.

Når det gælder lavteknologi (ala maling) så bliver det idag mere og mere
vigtigt at have en historie eller et budskab, som køberen kan identificere
sig med. Stjerneeksemplet på dette er Coca-Cola.

> Jeg kommer jo blot med ytringer, og de kan da ikke skade, vel?

I fremtidens samfund vil de ikke kunne. Da vil folk være blevet så
kildekritiske, at de _altid_ uden undtagelse vil checke: Er det nu
rigtigt? Hvorfor siger han det? Er han troværdig? Skjuler han noget?

I dag er folk endnu for nemme at narre, men Internettet har hjulpet ganske
gevaldigt til at folk er blevet mere forsigtige med at tro på
hvadsomhelst, og give mulighed for at undersøge, om der måske er en anden
forklaring på historien.

> Og husk, at hverken du eller Maling & co kan finde mig og stille mig
> til ansvar for mine ytringer, for jeg bruger freenet eller tilsvarende
> til at sikre mig selv fuld anonymitet, og ytringer kan man jo frit
> fremsætte, uden at skulle kunne forfølges for dem, ikke sandt?

Det må i så fald være "tilsvarende", for Freenet giver dig ikke mulighed
for at kommunikere direkte til en specifik person (f.eks. kan du ikke
sende en email til kommunens børnehaveansvarlige). Freenet giver mulighed
for at lave noget, der svarer til websider.

> At forsøge at bortforklare den bivirkning, at man samtidigt giver alle
> adgang til anonymt og ansvarsfrit at ytre hvad de vil, er at leve
> efter devicen, "hellere henrette ni uskyldige end at slippe een
> skyldig fri", og den kan jeg ikke acceptere.

Øhhh... Det er da vist ikke Freenet du taler om her. Freenet er drejer sig
om kommunikation - ikke om fysiske handlinger. Derfor er ordet "henrette"
fuldstændigt forfejlet. Se 'argument for' #4.
http://ole.tange.dk/projekter/freenet/freenet-argumenter.html

Freenets tanke er nærmere:  "Hellere give 10 forbrydere adgang til fri
kommunikation end at forbyde en lovlydig borger fri kommunikation."

/Ole
--
Ønskeseddel. Donation til:
  - http://www.eff.org/perl/join