Re: [ITPOLITIK] Om google - lidt tanker om freenet?

On Wed, 18 Dec 2002, E. Sjørlund wrote:

> Hvor mange procent af Maling & co's kunder tror du de kan acceptere at
> tabe på grund af mine helt sande og uigendrivelige ytringer?

Erling - det du skriver svarer til at jeg skriver om dig at du
distribuerer børneporno, fordi du har en internet server og sådan nogen
ved vi jo alle hvad bruges til.

> Du _er_ jo ansat, du _driver_ den server, den _kan_ misbruges som jeg
> beskriver det, og de _løber_ en risiko for, at du også bruger deres
> server bag deres ryg. Intet af dette kan Maling & co modsige.
> De kan dybest set kun vælge mellem at ignorere mine ytringer og tage et
> potentielt tab eller at fyre dig!

Alle ansatte i alle virksomheder kan anklages. Jeg kan ringe til alle
skoler i Danmark og sige til dem at ham der der laver *skema, er en
paranoid person der chikanerer folk på internettet. Det bliver det jo ikke
rigtigt af.

> Og husk, at hverken du eller Maling & co kan finde mig og stille mig til
> ansvar for mine ytringer, for jeg bruger freenet eller tilsvarende til
> at sikre mig selv fuld anonymitet, og ytringer kan man jo frit
> fremsætte, uden at skulle kunne forfølges for dem, ikke sandt?

Så du vil altså bruge det system som du anklager mig for at bruge - uden
at kunne bevise det - til at distribuere børneporno over til at ytre dig
igennem?

> Det, at man via freenet kan ytre sig uden ansvar, er i sig selv nok for
> mig til totalt at forkaste projektet som umoralsk og uansvarligt. Det
> projekt er nogle pubertetsdrenges forsøg på at kunne udveksle
> piratkopier uden at kunne blive opdaget, og de dækker sig ind under
> begreber de ikke har forstået en hujende fis af, og som de på det
> groveste misbruger.

Ovenstående er i sig selv nok til at få mig til totalt at ignorere dine
indlæg om freenet.

Du har vist overhovedet ikke læst hvem personerne bag er. Ej heller er du
bekendt med den videnskabelige litteratur der beskæftiger sig med freenet.

> At give andre adgang til at indhente informationer, uden at de derved
> skal kunne forfølges, kan ikke på nogen som helst måde få mig hidset op
> af lænestolen. Det formål kunne jeg meget vel finde på aktivt at støtte
> med min egen server.

Hvis du kan indse at nogen kan have behov for at få informationer uden at
kunne blive stillet til ansvar, hvorfor kan du så ikke se at nogen kan
have behov for at _give_ informationer uden at blive stillet til ansvar?

> Og lad det så lige stå klart for enhver, at dette indlæg var en ren leg,
> der intet har med virkeligheden at gøre.

Det er rimeligt tydeligt.

> Jeg er en kylling der stemmer med fødderne, og lader derfor bare være
> med fremover at købe Maling & co's produkter uden at fortælle dem
> hvorfor.

Det du er fortaler for er en ekstremt angst for at forholde dig til
indholdet. Jeg kan godt selv finde ud af af vurdere om information kan
være væsentlig eller ej - at afsenderen ikke tør stå ved sit budskab
vil typisk fratage det meget store mængder af troværdighed.

Mads

Just because a program takes text commands makes it complex? I love GUI's. I
love using the web. I love WYSIWYG word processors. But I also love CLIs. It
feels more natural to me, as if I'm talking with the computer (granted, the
language isn't english, it's bash, and the vocabulary happens to be whatever's
is my PATH)--I tell it what to do and it does it for me (unlike GUI's where I
have to do everything my own damn self).
                                      - fassler, in response to MS France FUD