Re: [ITPOLITIK] SSLUG + Swpat.dk til OEM.dk v0.2

Tak for kommentarer. v0.3 er på vej.

> Hov?! Det var da ellers noget af en åbning: At skabe en
> forsikringsordning _mod_ patenter. Jeg ved ikke lige, om
> jeg synes det er acceptabelt, men jeg er ikke 100% afvisende.

Rent økonomisk hænger det ikke sammen, fordi forsikringsordningen
blot bliver en form for hvidvask til en sjusket nyhedsundersøgelse.

Men fordi nyhedsværdi ikke kan undersøges er det bedrer at droppe den,
og acceptere at alt nyhedsværdi kun er prima facia. Men så istedet
invalidere patenter når de bruges, og samtidigt kræve at patent
indtægter skal tilbagebetales *2, hvis der findes prior art.

Så har virksomheder et stærkt incitament til at sikre at deres
patenter har nyhedsværdi, og så behøver patentkontoret ikke at
undersøge det. Tilgengæld kræver det en prior-art forsikrings
ordning for OSS og SMV.

Essentielt er det en Open Sourcing af nyhedsundersøgelsen,
idet patent-bust firmaer kan tage sig af denne.

DKPTO's forsikringsordning giver kun mening hvis man ser på
den gennem patent-lyserøde briller. Dvs. ifølge DKPTO er
det eneste problem at SMV ikke har råd til at sagsøge andre.

De negligere således problemerne med nyhedsundersøgelse,
problemet med at finde patentkrænkere, problemet med patent
kapløb, samt de samfundsmæssige udgifter til sådan et projekt.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk