Re: [ITPOLITIK] Freenet - den kontroversielle diskussion

E. Sjørlund wrote:

> [...]
> De der sætter en freenet server op tillader anonymitet på en blanco
> check. De undgår bevidst alle former for eksempler, men vælger at
> betragte begrebet ytringsfrihed som en legitimering for anonymitet
> uden undtagelser.
>
> Prøv at tænke over disse to sætninger uden at skille dem ad, de to
> udsagn er nemlig uadskillelige:
>
> 1. Alle mennesker er født med fuld ytringsfrihed.
> 2. Alle mennesker begrænses i deres ytringsfrihed.
>
> Ytringsfrihed er noget alle har. Begrænsninger er noget nogen
> påtvinger andre, ligesom de selv underlægges andres begrænsninger.

Du tager egentligt fejl af ytringsfrihed og tankefrihed egentligt er
den.

1. Alle mennesker er født med fuld tankefrihed.
2. Alle mennesker begrænses i deres ytringsfrihed.

> Begrænsninger i den enkeltes ytrings- og handlefrihed er selve
> forudsætningen for enhver samfundsdannelse, uden begrænsninger ville
> intet samfund kunne eksistere.

Det kommer egentligt an på hvordan du defienre begrensnig og samfund.
Lov overvøgning og politi er ikke nødvendigvis nødvendige.

> Enhver begrænsning skal kunne stå for en efterprøvelse, og enhver
> form for begrænsning må hele tiden udsættes for kritisk eftersyn.

Men hvad siger historien bliver alle begrensniger udsat for et
kritisk eftersyn ofte nok og hvem bestemmer egentligt om de er i
orden.

> Det "at efterprøve enhver begrænsning" er noget konkret, hvor man
> altid har et specifikt emne at forholde sig til.

Samfund er altid kaotiske størelser og man kan derfor ikke bare tage
en delemne af et delemne og håndtere det og værre sikker på man ikke
ødelægger mere end man gavner.

> Det ejeren af en freenet server gør - uden at ville besvære sig med
> at tænke sig om eller tage stilling - er at afskaffe enhver
> begrænsning.

Freenet kan kun bruges til at distribuere viden og indformationer
ikke til en skid andet!
Ja Freenet operere ud fra en ideologi om at indformation er uskadeig
nok til at den kan værre fri.
Herunder ligger antagelsen at ord og handling er to forskellige ting.

> Ole Tange gør sig ved at etablere en freenet server personligt
> ansvarlig for, at enhver anonymt kan udsprede børneporno ved hjælp
> af den. Jeg skriver med vilje ikke i den milde hypotetiske form "kan
> bruges til", da det er helt uden betydning, og iøvrigt uden for Ole
> Tanges kontrol, om den bliver brugt til det eller ej.

Ja ligesom Tange ingen indflydelse har på produktionen af dette
matriale.
Det virkeligt frestødene er at den slags matriale produceres.

> [...]
> ud klar over, at han er ansvarlig for, at enhver anonymt kan sprede
> børneporno ved hjælp af den server han er ansvarlig for.
> Hvis Ole Tange kommer med et indlæg om, at han som konsekvens af
> dette medansvar har lukket sin egen freenet server, og iøvrigt vil
> anbefale andre at gøre det samme, så kan vi komme videre, men det er
> der jo desværre ikke meget der tyder på.
>
> Nu kan du bruge din personlige ytringsfrihed til at tilkendegive din
> personlige mening.
> Du bliver hverken fyret eller forfulgt, hvis du skriver på denne

Potientielt kan jeg både blive fyret og buret inde for ytringer jeg
kommer med på denne liste så det er direkte forkert og forfulgt kan
også sagtens hende der er intet der forhindre evt radikale
gruperinger i at følge denne liste.

> at du mener, at Ole Tange skal have frihed til at give enhver
> fri anonym adgang til at distribuere børneporno.

Ole tange har frihed til ikke at stille spørgsmåls tegn ved det har
videre distribueret ikke til ikke at indberette det hvis han falder
over ulovligheder.
Jeg vil ikke værre med til at gøre en ISP ansvarlig for det data der
kommer gennem systemet og gøre vedkommende forpligtet til at vide alt
om alle der bruger nettet.
At dette så har uheldige bieffekter er jeg godt klar over men det har
de modforanstaltninger du vil have indført også.
Det er nemlig magtahverne der bestemmer hvilke ytringer der skal
retsforfølges og med den "antiterror" lovgivning der bliver vedtaget
for tiden er det snart ret mange der ikke må give udtryk for deres
holdning.

Det må du og dine snart til at tage højtideligt istedet for at se de
0.001 promille af virkeligt anstødeligt matriale.

> Du behøver ikke at
> give eksempler på en helt masse andre ting for at underbygge den
> mening, kom blot med en simpel tilkendegivelse af om du mener, at
> det er helt OK. Af og til er svaret på nogle af tilværelsens store
> spørgsmål brutalt enkle, og konsekvenserne af svaret brutalt store.
> Inden du evt. sender et ja, så se lige dig selv i øjnene i spejlet
> på dit badeværelse, det kan blive sidste gang du har lyst til det.

Går du det samme du har nemlig lige byttet din frihed for en meget
tynd teoretisk muglighed for at forhindre en forbrydelse.
Som tidligere nævnt er facisme ofte meget kønt på papiret.
Hvad gør du om 10år når du har dokunentatation for uhyrligheder men
ikke kan sprede det uden at ende i galgen?

--
Daniel Udsen
"A society that will trade a little Liberty for a little order will