Re: [ITPOLITIK] ny ophavsretslov 22. december

Quoting Mads Bondo Dydensborg (sslug@sslug):

> Det er korrekt. Problemet, set med mine øjne, ligger i når du vil udvikle
> en komponent til Mplayer der kan bruges til at afspille Hanne Boels nye
> kopisikrede plade under f.eks. Linux. Det må du ikke og du må heller ikke
> sprede den.

Så lad være med at sprede den seperat - sørg for at den er en del af noget
større, f.eks. mplayer. Ja, det forekommer mig også at loven er noget
markværk når de forsøger at gøre forskel på den her måde - det kan man ikke.

> komponenter

Ja, men de har nok mere tænkt på en fysisk komponent som f.eks. de bokse man
kan sætte ind imellem to videoer så man kan overspille kopibeskyttede
videofilm. Ikke destomindre kan en dygtig advokat nok få en software
komponent til at falde ind under dette punkt - så vi bare undlade at arbejde
modulært.

> Min komponent har ikke anden funktion end at omgå. Har den et formål?
> Hvordan afgøres det? Hvad er formålet med decss?

Windows programmet DeCSS.exe er nok klart ulovligt nu.

Det afgøres ved at vurdere hvor mange andre funktionaliteter dit program
har. Nej, det giver ikke mening, men ikke desto mindre så læser jeg
lovgivningen som at det er det som er kriteriet.

Så alt er lovligt, bare man bygger det ind i noget større. DeCSS er også
lovligt hvis jeg bygger det ind i abiword.

> I høj grad!
>
> Godt nok med henblik på afspilning - men det står der ikke noget om.

Det er alle afspillere, også de "lovlige". Der står ikke et eneste ord som får
mplayer til at skille sig ud fra de "lovlige" DVD afspilere.

En evt. sag vil gå på at mplayer tillader vise ting som en hardware
afspiller fra Sony ikke gør. F.eks. kan den spille region 1 DVD'er, og den
kan muligvis kopiere streamen til harddisken. Anklageren skal argumentere
for at disse funktioner er det primære formål med mplayer eller at den kun i
begrænset omfang kan bruges til andet end at kopiere film.

Btw. jeg ser heller ikke noget som forbyder modificerede DVD afspillere som
ignorerer regions kodningen. Det ligner i det hele taget en ret ineffektiv
lov i forhold til hvad de forsøger at opnå. Jeg forudser at de truer gud og
hver mand med den uden at der kommer ret mange retssager ud af det. De sager
der kommer vil være de åbenlyse, som f.eks. decss.exe.

Mvh. Baldur