Re: [ITPOLITIK] Freenet - den kontroversielle diskussion

On Saturday 14 December 2002 03:54, E. Sjørlund wrote:
> Og hvis du mener det, så sæt en server op, hvor du bevidst
> anonymiserer vedkommende for at beskytte ham, og påtag dig ansvaret
> for det du gør. Hvis du mener at kongen er en finke, og du vil blive
> forfulgt for at udtrykke det, er det da højst tænkeligt, at du kunne
> få mig til at skrive, at jeg kender en, der mener at kongen er en
> finke. Men så må jeg også være villig til at stå ved den beslutning,
> og må tage konsekvensen af den over for dem, der vil finde og
> forfølge dig. Det har fungeret i masser af år på den måde i
> [...]

Det har fungeret fint i dagspressen med de begrænsninger det nu engang
giver. Det fungerer også fint på internettet med andre begrænsninger.
Det behøver ikke at betyde at det er den eneste måde at gøre det på.
Jeg ville da ikke bryde mig om et internet hvor alt var anonymt, her
mener jeg muligheden for variation er vigtig.

Hvis man sætter en anonym server op som man tager ansvaret for er man
nødt til at foretage et redaktionelt arbejde, eller en form for censur
om du vil. Både af hensyn til sin egen sikkerhed, og for at sikre
serveren. Under disse omstændigheder er der måske nogle som ville huse
en der er uenig med det kinesiske styre, men ville man også huse en der
er uenig med det amerikanske, det tyske eller det danske?
I en sådan situation kunne man lade sin server sejle under
bekvemmelighedsflag i et mere venligtsindet land, men er det at tage
mere ansvar for sine handlinger?

Hvis der fandtes et eneste land i verden hvor man rent faktisk tog
ytringsfrihed alvorligt, så kunne man have ytringsfrihed under ansvar,
for så ville folk ikke blive dømt for ytringer, men for handlinger.

Problemet er at man giver folk ytringsfrihed indenfor lovens rammer. Men
en sådan frihed er en ren symbolsk gestus. Kina gør det samme, og det
gjorde også Sovjetunionen.
I Tyskland er det ulovligt at betvivle holocaust, i Danmark er nogle
mennesker bedre beskyttet mod bagvaskelse end andre pga
racismeparagraffen, i USA er det ulovligt at offentliggøre
sikkerhedsfejl.
Det er sikkert altsammen gjort med den bedste hensigt, problemet er at
hvis man er vant til at man bare kan lovgive sig ud af ytringsfriheden,
så er den med eet forsvundet. Paradokset er jo eksempelvis at hvis man
skal have et demokrati, er man også nødt til at acceptere demokratiets
fjender, så længe de bruger demokratiske metoder - heriblandt ytringer.

--
Esben Jensen