Re: [ITPOLITIK] Freenet - den kontroversielle diskussion

"Esben Jensen" <sslug@sslug> wrote in message

> På Internettet gør vi brug af en meget høj grad af anonymitet. Det
> anbefales ovenikøbet begyndere at de er så anonyme som muligt for
deres
> egen sikkerheds skyld.

Så længe den der har autoritet til at spore dig på dit IP nummer kan
gøre det, er du ikke anonym.

> Det eneste punkt hvor Freenet anonymiserer mere end andre typer
> internetkommunikation er IP nummeret. IP nummeret kan kun bruges enten
> af folk som har ondt forsæt, eller af myndigheder som fysisk vil kunne
> finde personen.
> Hvis en udtalelse i sig selv kan være så skadelig for et samfund at
man
> må have fysisk fat i personen, så mener jeg det er det pågældende
> samfund den er gal med.

Og hvis du mener det, så sæt en server op, hvor du bevidst anonymiserer
vedkommende for at beskytte ham, og påtag dig ansvaret for det du gør.
Hvis du mener at kongen er en finke, og du vil blive forfulgt for at
udtrykke det, er det da højst tænkeligt, at du kunne få mig til at
skrive, at jeg kender en, der mener at kongen er en finke. Men så må jeg
også være villig til at stå ved den beslutning, og må tage konsekvensen
af den over for dem, der vil finde og forfølge dig. Det har fungeret i
masser af år på den måde i dagspressen, hvad får dig til at mene, at det
ikke kan fungere på nettet? Jeg siger netop ikke, at jeg kun vil sende
den mail videre, hvis jeg er enig med dig i dit synspunkt, jeg forsvarer
din ret til at ytre dig, og giver dig en kanal at gøre det via. Men jeg
smider ikke mit eget ansvar væk, sådan som ejeren af en freenet servet
gør, det og det alene er forskellen.

> Vi skal også være opmærksom på at der er masser af andre måder hvorpå
> man kan anonymisere sit IP nummer. Det er ikke alle netværksudbydere i
> verden der er lige flinke til at føre logs. Det giver en situation
hvor
> dem med viden er stærkere end dem uden. Og her vil der ofte være tale
> om folk med ondt forsæt der har fordelen.

At man ved fejl, dumhed eller af ond vilje kan lave fejl er en helt
anden ting. Her er der ikke tale om nogen af delene, men om et bevidst
valg.

> Der har været en del snak om mere kontrol med internettet, og her er
jeg
> bange for at det vil ramme de teknologisk svageste brugere, hvorimod
de
> stærke forbliver urørlige.
>

> Du har ret i at det er anarki, men vågn dog op menneske, internettet
har
> altid været anarki.

Jeg er vildt uenig med dig. Internettet er ikke og har aldrig været
anarkistisk!
IP-nummersystemet er en præcis og veldefineret ordning af alle brugere.
Alle har sit eget nummer, de der får et skiftende dynamisk nummer på
grund af pladsmangel, får det fra en velkontrolleret pulje hos en
udbyder. Det eneste der er anarkistisk ved internettet er
informationernes vej rundt i systemet. Den er ukontrollerbar (stort
set), men det gør ikke internettets opbygning anarkistisk. Om der så
måske er nogen, der kan omgå systemet skal jeg lade være usagt.

>Fordelen er så at internettet ikke på nogen måde er
> fysisk og at skadevirkningerne heraf trods alt er begrænsede.
> Man vælger selv hvilken information man vil have, hvis ikke man bryder
> sig om billeder af folk der dyrker sex med krokodiller, så undlader
man
> at besøge den slags steder.

Dødslisterne mod abortlæger er kun informationer, og jeg mener ikke
ligefrem, at man kan kalde dem eller deres eksistens for uskadelige. De
kinesere, der er blevet arresteret for at udveksle informationer, vil
nok heller ikke mene, at informationer er uskadelige. Men sagen er jo
netop ikke indholdet men anonymiteten og ansvarsflugten.
Det er ikke en umulig opgave at sætte en newsserver op, hvor man
stripper alle indlæg for afsenderinformationer af enhver art, og
tillader alle at poste og læse indlæg. Den eneste grund til ikke at gøre
det, men i stedet at vælge denne løsning er da, at man ikke vil stå til
ansvar for sine egne handlinger. Ikke de andres handlinger - sine egne!