Re: [ITPOLITIK] Freenet - den kontroversielle diskussion

> [...]

E> selv, med mindre hele retssystemet med højesteret i spidsen har pålagt
E> dem at gøre det.

E> "Niels Elgaard Larsen" <sslug@sslug> beskrev i en anden gren af
E> denne tråd ( news:sslug@sslug) hvordan han satte sin
E> server op i protest mod den stigende kontrol i samfundet. Det er en
E> ærlig sag at ville kæmpe på den måde, men personligt holder jeg ham
E> altså stadig ansvarlig for alt, hvad der går gennem hans server, og som
E> han bevidst er med til at skjule afsendere af.
E> Civil ulydighed er nok det bedst dækkende udtryk for de synspunkter

Hvis det er civil ulydighed, hvad er så civil lydighed?
Skal man registrere og logge alting for at være lydig.

Hvis jeg nu her en fredag aften går ned på den lokale bodega og bringer nogle
politikere, skuespillere, eller andre på banen, så vil der sikker blive ytret
en del ærekrænkende, racistiske eller fornedrende ting om pågældende. Men det finder
aldrig vej til domstolene. Dels fordi ingen kunne drømme at holde småsnaldrede
julegæster ansvarlige for at lade deres tanker flyde frit, dels fordi en
domstol har forståelse for den frie tone sådan et sted. Ingen domstol vil
kræve at bartenderen har styr på, hvem der var til stede og hvad de sagde.

Den slags fristeder er nødvendige. Men på nettet kan enhver ytring udskrives
på A4 papir og fremlægges i retten.

Freenet er internettets bodegaer.
(Og meget mere end det, men der er ingen analogier til Freenet, der holder)

E> men civil ulydighed eksisterer kun
E> under ansvar. Ghandi fik en masse mennesker med på ideen om at hente
E> salt, men de tog de tæv kolonimagten delte ud på turen. Niels Elgaard
E> Larsen vil have alle til at hente salt i ly af mørket, og han tør ikke
E> tage de tæv, der ellers ville falde af.

Ghandi var en fin fyr. Det betyder ikke at hans måde er den eneste rigtige i
alle situationer. Ghandi kendte englænderne og brugte en metode, der virkede.
  Mange (ikke alle) af dem, der senere kæmpede mod nazister
og kommunister valgte at gøre det i ly af mørket. Hvor meget respekt jeg end
har for Kaj Munk, vil jeg ikke sige at han gjorde det eneste rigtige og andre
det forkerne.

Desuden gør jeg ikke noget i ly af mørket.

E> Jeg har ikke det store problem
E> med at skelne mellem de to aktiviteter, men jeg er nu heller ikke
E> tilhænger af ideen om at hensigten altid helliger midlet.

Jeg mener heller ikke at hensigten altid helliger midlet.

--
   Niels Elgaard Larsen
   email: sslug@sslug   <URL:http://www.agol.dk/elgaard>