Re: [ITPOLITIK] Freenet - den kontroversielle diskussion

On Friday 13 December 2002 17:10, E. Sjørlund wrote:
> Konsekvensen af Oles holdning er jo også, at vi alle skal gå ud og
> skrue nummerpladerne af bilen. Vi er vel voksne og ansvarlige
> mennesker, der altid opfører os fuldt lovligt når vi bruger bilen til
> at udnytte vores ret til frit og uhindret at bevæge os rundt i
> samfundet - ikke sandt?

Nej det er ikke konsekvensen. Vi bruger i samfundet forskellige grader
af anonymitet når vi bevæger os rundt. Når man bevæger sig til fods er
man mere anonym end når man kører i bil. Argumentet herfor er muligvis
at bilisme er farligere, og at det derfor er nødvendigt med en vis form
for kontrol.
Man skelner altså mellem hvor anonym man bør være ved forskellige
handlinger.
Freenet er et isoleret system, og hvad der er praksis der behøver ikke
at være praksis andre steder.

På Internettet gør vi brug af en meget høj grad af anonymitet. Det
anbefales ovenikøbet begyndere at de er så anonyme som muligt for deres
egen sikkerheds skyld.

Det eneste punkt hvor Freenet anonymiserer mere end andre typer
internetkommunikation er IP nummeret. IP nummeret kan kun bruges enten
af folk som har ondt forsæt, eller af myndigheder som fysisk vil kunne
finde personen.
Hvis en udtalelse i sig selv kan være så skadelig for et samfund at man
må have fysisk fat i personen, så mener jeg det er det pågældende
samfund den er gal med.

Vi skal også være opmærksom på at der er masser af andre måder hvorpå
man kan anonymisere sit IP nummer. Det er ikke alle netværksudbydere i
verden der er lige flinke til at føre logs. Det giver en situation hvor
dem med viden er stærkere end dem uden. Og her vil der ofte være tale
om folk med ondt forsæt der har fordelen.
Der har været en del snak om mere kontrol med internettet, og her er jeg
bange for at det vil ramme de teknologisk svageste brugere, hvorimod de
stærke forbliver urørlige.

Du har ret i at det er anarki, men vågn dog op menneske, internettet har
altid været anarki. Fordelen er så at internettet ikke på nogen måde er
fysisk og at skadevirkningerne heraf trods alt er begrænsede.
Man vælger selv hvilken information man vil have, hvis ikke man bryder
sig om billeder af folk der dyrker sex med krokodiller, så undlader man
at besøge den slags steder.

--
Esben Jensen