Re: [ITPOLITIK] Freenet - den kontroversielle diskussion

On Friday 13 December 2002 07:27 pm, Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Ja.

nej

jag folgte logiken ret godt

<ot?>
Det er ikke detsamme, men overvogning og anonyminitet er lidt besläktade.
Jag har en overvogningskamera som kan riktes ind i min sovvaerelse. De som
satte den op siger at torvet nedenför mit fönster nu er sikert, fordi di
kriminelle som vil slå mig ihjäl ikke längre kan göre det anonymt. Og det er
måske sant.

Men mit problem er at jag ikke har 100% tillid til at den person som overvager
torvet ikke for lyst til at overvage meg (antag f ex at jag skorer hans fru).

Hvis allt overvogeren laver logges, og loggen er _tilgänglig_ for mig i det
kritiske fall jag finder en hästhoved i min säng, vil jag föle mig trygg.

Hvis overvogningen er anonym, per teknik eller per udemokratisk lovgivning,
vil jag flytte.
</ot?>

//Erik Josefsson

"Det krigförande landets medier förändras från kritisk granskande, tredje
statsmakt till ett fjärde vapenslag vid sidan av armén, flottan och flyget"
- Styrelsen för psykologiskt försvar (SPU)