Re: [ITPOLITIK] Freenet - den kontroversielle diskussion

"Jacob Sparre Andersen" <sslug@sslug> wrote in message

> Det ved han i den forstand at han ved hvilken maskine en fil
> kommer fra (svarer til hvad man reelt ved om e-post).

Men den oplysning er ikke tilgængelig for hverken serverens ejer eller
andre, og han gør hvad han kan for ikke at kende og gemme den.

Hvis jeg skriver en mail starter den sin rejse med at møde TDC.
De er ansvarlige for at vide, at den mail kom fra mig - ikke for
indholdet og ikke for modtageren - afsenderens identitet og ikke andet,
men det er netop på det punkt hvor anarkinettet går i sort.
Eftersom TDC sender mig regninger for deres ydelse, er de også
forpligtet til at kunne grave de oplysninger frem for de foregående fem
år, det skulle ikke undre mig, om de kan gå længere hvis de vil. De
hverken skal eller vil udlevere disse oplysninnger til andre end mig
selv, med mindre hele retssystemet med højesteret i spidsen har pålagt
dem at gøre det.

Hvis jeg har noget på hjerte om min arbejdsgiver, der svindler,
forurener eller hvad ved jeg, kan jeg gennem dagspressen komme frem med
oplysningerne anonymt. Det kræver blot, at der er en person på avisen,
der kender mit navn!
Vedkommende må så gå en tur i spjældet (det sker jævnligt), hvis han
bliver afkrævet mit navn, og ikke vil oplyse det, fordi han vil forsvare
min ytringsfrihed. Det er den slags mennesker, der giver begrebet
ytringsfrihed mening.

Konsekvensen af Oles holdning er jo også, at vi alle skal gå ud og skrue
nummerpladerne af bilen. Vi er vel voksne og ansvarlige mennesker, der
altid opfører os fuldt lovligt når vi bruger bilen til at udnytte vores
ret til frit og uhindret at bevæge os rundt i samfundet - ikke sandt?
Når statens pensionistenheder tager et billede af mig, mens jeg i min
bil praktiserer min borgerret til frit at færdes på offentlig vej, så
krænker staten mine rettigheder. Er det en fremmed, der fører bilen
holder staten mig fast på mit ansvar, og forlanger at jeg stikker
vedkommende (et stærkt men rammende udtryk for den modbydelige praksis).
Jeg får en bøde, hvis jeg ikke vil (men ikke hvis jeg kan oplyse 10-20
sandsynlige kandidater, og de ikke kan finde frem til den rette).
Når en af statens uniformerede kvaksalvere vil foretage en medicinsk
undersøgelse af mig med sit udåndingsapparat midt på offentlig vej, så
krænker han i utrolig høj grad mit privatliv. Lad os få opfundet et
apparat der kan sende ren luft igennem uden at det kan opdages, bare det
ikke er patenteret, så er det en helt fin ting, der er med til at
beskytte den individuelle frihed mod statens overgreb.
Der er masser af steder, hvor samfundet på det groveste krænker min ret
til at gøre som jeg vil, selv om jeg personligt finder min adfærd
ansvarligt. Det sker hver gang jeg bliver stoppet af en spritkontrol
bare fordi jeg bevæger mig i bil på vejen, og helt uden nogen form for
mistanke om, at jeg måske er for fuld til at kontrollere bilen på
forsvarlig vis.

Skal vi ikke lave, og gennem SSLUG fremme, et projekt, hvor alle der er
med til at myrde ufødte børn bliver hængt ud med navn og adresse.
Bare det kører som upatenteret, Open Source under Linux behøver vi ikke
tænke over konsekvenserne, og drab på ufødte må vel være værre end drab
i al almindelighed, så det må være et godt formål, at hjælpe de personer
der vil aflive disse onde læger og sygeplejersker.
De, der går ind for fri abort kan bare lade være med at læse med - er
det Open Source er alt tilladt både juridisk og moralsk, og skulle
staten forsøge at finde frem til læserne (eller værre - de der lægger
navne ind på listen), skal vi nok finde ud af at skjule deres identitet.
Skulle der smutte en enkelt ægteviv ind på listen, som manden gerne ser
aflivet, men som aldrig har været med til at dræbe ufødte børn, så er
det en pris vi er villige til at betale for den hellige,
altoverskyggende anonymitet. (Sandsynligheden for at hun er aktivt
medlem af SSLUG er nu også så lille, så risikoen er til at overse. Her
findes jo kun gode, moralsk mennesker, der aldrig ville give andre grund
til at sætte dem på en dødsliste).

Bliver det for stærkt dette her?
Er jeg helt ude i hampen, når jeg ridser den situation op?
Næ - Ole og andre med ham gør det allerede muligt, og de aner ikke en
hujende fis om hvorvidt de bliver brugt til det. De _vil_ heller ikke
vide det, medansvar er jo en grim ting, som let kommer til at plette den
rene samvittighed. Begrebet "nyttige idioter" springer ligesom op i
munden på mig.

Jeg vil til hver en tid forsvare Oles ret til at lave en dødsliste, det
er hans ytringsfrihed der gør det muligt for ham, og han står til ansvar
for dens indhold. Hvis Ole vil påtage sig ansvaret for hvad hvem som
helst måtte vælge at skrive (hvilket han gør, hvis han sletter
oplysninger, der kan identificere dem), er det også OK. Det er stadig
Oles ansvar, og han må vedstå sig dette i sin kamp for at ytre hvad han
vil. Situationen her er imidlertid, at Ole vil lave en dødsliste, og han
vil sikre, at ingen der kommer med indlæg kan identificeres, men han vil
ikke stå til ansvar for det han gør!

Ordet anarki bruges i vore dage negativt, men det er jo oprindeligt
beskrivelsen af et samfund hvor den enkeltes moral sætter alle grænser,
og hvor man forventes at leve op til at det man foretager sig ikke
skader andre. Anarkinet vil nok alligevel være for positiv en betegnelse
for det her gylle. Det er dybt umoralsk og uansvarligt at sætte en sådan
server op, og det er ren populisme at forsøge at dække den ind under
begrebet ytringsfrihed, som den absolut intet har at gører med, og hvis
indhold den underminerer og forfladiger.

"Niels Elgaard Larsen" <sslug@sslug> beskrev i en anden gren af
denne tråd ( news:sslug@sslug) hvordan han satte sin
server op i protest mod den stigende kontrol i samfundet. Det er en
ærlig sag at ville kæmpe på den måde, men personligt holder jeg ham
altså stadig ansvarlig for alt, hvad der går gennem hans server, og som
han bevidst er med til at skjule afsendere af.
Civil ulydighed er nok det bedst dækkende udtryk for de synspunkter
Niels Elgaard Larsen plæderer for, men civil ulydighed eksisterer kun
under ansvar. Ghandi fik en masse mennesker med på ideen om at hente
salt, men de tog de tæv kolonimagten delte ud på turen. Niels Elgaard
Larsen vil have alle til at hente salt i ly af mørket, og han tør ikke
tage de tæv, der ellers ville falde af. Jeg har ikke det store problem
med at skelne mellem de to aktiviteter, men jeg er nu heller ikke
tilhænger af ideen om at hensigten altid helliger midlet.