Re: [ITPOLITIK] Freenet - den kontroversielle diskussion

On Thu, 12 Dec 2002, E. Sjørlund wrote:

> Når det er sagt, er du så helt sikker på, at du vil lægge server til
> spredning af al form for information, bare fordi det er information?

Jeg leverer infrastruktur. Præcis som de fleste andre
infrastrukturleverandører så mener jeg ikke jeg skal censurere
informationen. Se uddybning nederst.

> Det forekommer mig, at ytringsfrihed bør følges op af ytringsansvar,
> så den, der går ind for at kongen er en finke, også må stå til ansvar
> for udtalelsen.

Og hvad med den, som overbringer budskabet, at nogen (en anonym eller en
pseudonym) mener, at kongen er en finke? Skal budbringeren straffes på
samme måde, som den, der mener, at kongen er en finke?

> Jeg har en del emner, som er mig imod (jeg skal befri dig for listen),
> men mener, at de der vil ytre sig om samme emner skal have lov. Det
> betyder ikke, at jeg aktivt skal deltage i at formidle deres ( i mine
> øjne modbydelige) synspunkter, men kun, at jeg ikke aktivt vil bekæmpe
> deres muligheder for at ytre dem.

Og her er vi så uenige. Martin Niemöller har sagt det ret præcist:

  When Hitler attacked the Jews I was not a Jew, therefore I was not
  concerned. And when Hitler attacked the Catholics, I was not a Catholic,
  and therefore, I was not concerned. And when Hitler attacked the unions
  and the industrialists, I was not a member of the unions and I was not
  concerned. Then Hitler attacked me and the Protestant church - and there
  was nobody left to be concerned.

I dag er det naturligvis ikke Hitler [Argh: Godwin's law ;-)], der er tale
om, men nærmere statsmagten eller storindustrien.

Den dag, jeg vil ytre mig om noget, som du ikke kan lide, så vil du ikke
aktivt bekæmpe mine muligheder for at ytre dem. Men som jeg forstår, så
vil du heller ikke kæmpe for mine muligheder til at ytre dem, og du vil
stiltiende stå til, når statsmagten fratager mig muligheden til at ytre
det.

Jeg er af en anden holdning: Jeg vil aktivt kæmpe for retten til at ytre
sig - også om noget jeg ikke kan lide.

Retten til at ytre sig er ikke noget værd, hvis man reelt ikke har
muligheden - eller hvis man bliver straffet for at benytte sig af
muligheden. Freenet giver muligheden og anonymiteten sikrer, at man ikke
bliver straffet.

> Du synes at mene, at du med god samvittighed kan være med til at
> formidle hvad som helst, bare fordi de, der har synspunkterne, skal
> have hjælp til at bruge deres ytringsfrihed?

Alternativet (altså at lade være) er for mig at se værre. Men 'formidle'
er det vigtige ord.

http://freenetproject.org/cgi-bin/twiki/view/Main/FAQ#OurFavoriteQuestion

  The true test of someone who claims to believe in Freedom of Speech is
  whether they tolerate speech which they disagree with, or even find
  disgusting. If this is not acceptable to you, you should not run a
  Freenet node.

Ud fra din udtalelse, så tror jeg ikke, du skal have en Freenet-node
kørende.

> Frihed, og specielt ytringsfrihed, er en svær ting. Den er let, når
> man sympatisere med budskabet, men svært når det virker afskyeligt.

Det tror jeg kun er tilfældet, hvis man ikke går 100% ind for
ytringsfrihed og ikke er villig til at kæmpe for det.

Jeg er godt klar over, at den danske lov (som den er idag) ikke tillader
100% ytringsfrihed. Jeg kan så kun sige, at jeg er ikke enig i loven.

> [... jeg er for ytringsfrihed, men jeg vil ikke hjælpe dem, jeg ikke
> kan lide ... Jeg mener ikke, Ole har tænkt sig om ...]

Jeg startede ikke min Freenet-node for sjov. Jeg havde læst om tankerne
bag på http://freenetproject.org og jeg var enig i tankerne. Jeg vil kæmpe
for din ret til at være uenig i tankerne.

> Din slutbemærkning om at "Hvis du bliver sagsøgt for at drive en
> Freenet-node, så skal jeg gerne stille op med teknisk/juridisk
> bistand." er rent fis.

Tja, hvorvidt du har ret i det kan jo kun bevises, hvis der kommer en sag
om Freenet. Så får vi se, om jeg har nosser nok til at stille op med
teknisk/juridisk bistand.

> Stiller du op og forsvarer hvad som helst?

Nej. Og det var heller ikke det, jeg skrev.

> Jeg mener, at du er på gale veje i dette spørgsmål, og at du med det
> samme skulle tage og nedlægge den server, som spreder hvad som helst,
> når som helst og til hvem som helst. Jeg holder dig i hvert fald
> ansvarlig for det du gør, og det er noget snavs.

Jeg har en Freenet-server.
ISP'en har en router.
Telefonopratøren har noget teleudstyr.
Vejejere har veje.

Min Freenet-server er del af en infrastruktur kaldet Freenet.
ISP'ens router er del af en infrastruktur kaldet Internettet.
Teleoperatørens teleudstyr er del af en infrastruktur kaldet
telefonnettet.
Vejejeres veje er (normalt) del af en infrastruktur kaldet vejnettet.

Jeg har selv valgt, at min Freenet-server skal være del af Freenet.
ISP'en har selv valgt, at hans router skal være del af Internettet.
Teleoperatøren har selv valgt, at hans teleudstyr skal være del af
telefonnettet.
Vejejerne har selv valgt, at deres veje skal være del af vejnettet.

Jeg er vidende om, at der på Freenet kan foregå ulovligheder.
ISP'en er vidende om, at der på Internettet kan foregå ulovligheder.
Teleoperatøren er vidende om, at der på telefonnettet kan foregå
ulovligheder.
Vejejere er vidende om, at der på vejnettet kan foregå ulovligheder.

Jeg er vidende om, at min Freenet-server kan blive brugt til ulovligheder.
ISP'en er vidende om, at ISP'en router kan blive brugt til ulovligheder.
Teleoperatøren er vidende om, at teleoperatørens teleudstyr kan blive
brugt til ulovligheder.
Vejejere er vidende om, at deres veje kan blive brugt til ulovligheder.

Jeg er vidende om, at jeg ikke altid kan bevise, hvem der lavede
ulovligheder på Freenet (Jeg kan måske finde en digital signatur).
ISP'en er vidende om, at han ikke altid kan bevise, hvem der lavede
ulovligheder på Internettet (Han kan måske finde et IP-nummer).
Teleoperatøren er vidende om, at han ikke altid kan bevise, hvem der
lavede ulovligheder på telefonnettet (Han kan måske finde et A-nummer).
Vejejere er vidende om, at de ikke altid kan bevise, hvem der lavede
ulovligheder på vejnettet (De måske få et nummerplade-nummer).

Freenet baserer sig på Internettet, der igen baserer sig på telenettet. En
ulovlighed, der bliver begået på Freenet, bliver således samtidigt begået
på Internettet og telenettet.

Vil du holde mig ansvarlig for ulovligheder begået via min server?
Vil du holde ISP'en ansvarlig for ulovligheder begået via ISP'ens router?
Vil du holde teleoperatøren ansvarlig for ulovligheder begået via
teleoperatørens teleudstyr?
Vil du holde vejejere ansvarlig for ulovligheder begået på deres veje?

Vil du anbefale mig at lukke min server?
Vil du anbefale ISP'en at fjerne sine routere?
Vil du anbefale teleoperatøren at fjerne sit teleudstyr?
Vil du anbefale vejejere at fjerne deres veje?

(Hvis du svarer forskelligt inden for hver gruppe, så vær rar at begrunde
hvorfor du ikke mener at sammenligningen er rimelig.)

/Ole
--
Ønskeseddel. Donation til:
  - http://www.eff.org/perl/join