Re: [ITPOLITIK] Freenet!

Det var ellers noget af en skideballe.

Jeg forstår udmærket din kritik Sjørlund. Jeg er dog slet ikke enig i
den.

Jeg har selv overvejet at køre en Freenet node. Ikke fordi jeg har den
helt store brug for anonym distribution af information, men fordi jeg
mener det er et godt formål. Desværre var systemet ret ubrugeligt da
jeg afprøvede det, men det kan jo have ændret sig. Derfor har jeg selv
været igennem de samme overvejelser.

Ja teoretisk set kan man godt sætte det sådan op at man risikerer at
hjælpe alskens skidt og møg. Det samme gør enhver anden generel
netværksydelse såsom IRC, NNTP, Google og internettet generelt. Jeg
mener så man må gøre op om man synes fordelene er større end ulemperne.

Jeg er overbevist om at mange udviklere af krypteringssytemer har været
igennem den samme moralske selvransagelse. Der er sikkert gode chancer
for at det bliver brugt til mere skidt end godt.

Personligt risikerer jeg gerne at hjælpe et par nynazister eller
terrorister, hvis jeg samtidig hjælper til med at levere en
infrastruktur som kan levere et løft til ytringsfriheden når det er
nødvendigt.

For mig er ytringsfrihed og mulighed et mål i sig selv, også hvis jeg
hjælper folk jeg er uenig i.

Anonymitet er mange ting. Og Freenet er både anonymt og ikke-anonymt på
en gang. Man kan godt stå til ansvar for sine holdninger selvom man
ikke leverer navn, adresse og cpr nummer. I nogle sammenhænge siger et
pseudonym meget mere om personen end et IP nummer.

Hvis man bygger en bro risikerer man også at der kører nogle dumme svin
over den, dermed har man aktivt medvirket til at støtte dem. Det bør
ikke få en til at undlade at bygge broen.

--
Esben Jensen