Re: [ITPOLITIK] Freenet!

On Wed, 11 Dec 2002, Niels Vestergaard Jensen wrote:

> Hvis du har en computer der altid er på internettet, så opret en
> freenet-server.
>
> http://freenetproject.org
>
> - min kommer sandsynligvis op i løbet af nogle uger...

Min har nu kørt i et par uger. Opsætning er yderst enkel, hvis blot du har
java til at virke. Hvis du kan skrive 'java', så skal du blot rette
ipAddress=[Dit IP-nummer set ude fra Internettet] i freenet.conf og
herefter skrive 'sh start-freenet.sh'. Herefter kan du (efter et minuts
tid) gå ind på: localhost:8888.

Jeg holdt et 1-times spontan-foredrag om Freenet i går i SSLUG. Måske bør
jeg gøre det igen (men være foreberedt denne gang).

Freenet er et World Wide Web med total ytringsfrihed, hvor du hjælper
andre med at komme til orde. Du kan ikke censurere dem, og de kan ikke
censurere dig. Det betyder at i øjeblikket benyttes Freenet primært til
kontroversielle formål, som er ulovlige i et eller flere lande. Men jo
flere non-kontroversielle freesites, der er, desto sværere vil det være
for myndighederne at gøre det ulovligt at drive en Freenet-node.

På mødet igår kom vi frem til, at det muligvis allerede idag er ulovligt
at drive en Freenet-node: Du risikerer at være medvirkende til at sprede
ulovligt materiale. Personligt er jeg dog villig til at tage den risiko,
idet det ser ud til, at politikerne har tænkt sig at gøre mere og mere
materiale ulovligt at sprede (her tænker jeg på Infosoc-direktivet). Hvis
du bliver sagsøgt for at drive en Freenet-node, så skal jeg gerne stille
op med teknisk/juridisk bistand.

/Ole
--
Ønskeseddel. Donation til: