Re: [ITPOLITIK] SSLUG + Swpat.dk til OEM.dk v0.2

Onsdag den 11. december 2002 11:17 skrev Carsten Svaneborg:

Sikke er overvælden dokument. Jeg har klippet i det, så jeg fik
indholdsfortegnelsen frem.

> Undlad venligst at spille tid med stavefejl, og
> koncentrer på indholdsfejl istedet, når indeholdet
> er på plads kan vi bekymre os om detaljerne!

Mangler:
> * patenter og SMV

Indhold:
> * opgør med patendogmatik.
> * opgør med patentgeneralisering
> * samfundsmæssige aspekter af softwarepatenter
> * patenter og Open Source
> * Forholdet mellem innovation commons og eneret
> * objektiv definition af teknisk begrebet
> * Patenter der kan udtages ifølge EU patentdirektivet
> * kvalitet af patenter
> * økonomisk kontrol med patentsystemet og feedback justering af
> praksis
> * uafhængig økonomisk analyse af juridiske ændringer af
> patentsystemet såsom forsikringsordning, softwaredirektivet og
> [...]

Det ser fint ud Carsten. Især er det godt at have "opgør med
patentgeneralisering" som et tidligt punkt. Et softwarepatent er ikke
det samme som et patent på en vindueshasp.
Interessant er det, at TRIPS ikke kræver softwarepatenter.
Vigtigt er det også at gøre opmærksom på den manglende retssikkerhed,
der vil opstå når de brugte termer som f.eks. "teknisk" ikke er
defineret.
I SSLUG sammenhæng burde punktet omkring Open Source og dermed
softwarepatenternes relevans for SSLUG nok flyttes lidt opad i
listen.

Mvh