Re: [ITPOLITIK] SSLUG's holdning til B 27?

Anders Feder wrote:
> En af de holdninger der var dominant under førstebehandlingen var at man
> skulle "vente og se". Nu er det så mit indtryk at man har ventet i i
> hvertfald to år hvor der ikke rigtigt er sket noget, på trods af at der
> som Teknologirådet har vist ligger store potentielle besparelser i Open
> Source.

Yes, det var også hvad Anne Grethe kæmpede imod.

Istedet for flere rapporter og snak skulle de hellere
indsamle viden fra udlandet omkring OSS. Danmark kunne
jo følge i Nabias fodspor og begynde at bruge OSS i
skolerne. ;*)

> Det er som om der er andre kræfter end lige de rationelle på spil når
> det gælder valg af IT-løsninger ude i den offentlige forvaltning. Hvis
> vi skal gøre os nogen som helst forhåbninger om at man så meget som
> erkender at der er et problem her tror jeg det er vigtigt at vi går ind
> og identificerer disse kræfter overfor politikerne.

Yeps. En tryghedskultur.
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=16829

At angreb på tryghed, f.eks. virus truslen kunne være relevant.

En række gode argumenter kan findes i
http://www.sslug.dk/itpolitik/villanueva_to_ms_da.html

Det vil også være relevant at kigge på:
Digitale kommuner for dyre i drift
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17063

> Titlen IT-ansvarlig skal altså have en mere bogstavelig
> betydning - er det ikke et rimeligt krav?

Enig. De fleste brugere opfatter nok virus og email orme som
noget normalt, og at symptom behandling som virus scannere
er fuld ud tilfredsstillende. Det er dog blot indikation på
fundamentale design fejl at det kan være muligt at modtage
og aktivere en virus i et email.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk