Re: [ITPOLITIK] CW: Vild vækst for open source i kommunerne

On Wed, 4 Dec 2002, E. Sjørlund wrote:

> "Joergen Ramskov" <sslug@sslug> wrote in message

> kan

> Ja, men det gør det hverken gratis eller frit.

Hvis Interbase er Open Source, så er det frit, men ikke nødvendigvis
gratis. Se http://ole.tange.dk/projekter/fri-software/oss-vs-fs.html for
uddybning.

> Der skal købes licencer i forbindelse med kommerciel brug.

Jeg tror, du lader dig forvirre af, at du kan få Interbase under andre
licensbetingelser end IPL (Interbase Public License -
http://info.borland.com/devsupport/interbase/opensource/IPL.html). IPL er
baseret på MPL 1.1, og så vidt jeg umiddelbart kan se, så er Borlands
ændringer så små, at licensen stadig er en fri licens.

Hvis du får Interbase under andre betingelser, er det dem, der gælder. Men
er du utilfreds med det, så kan du jo bare hente dig en Interbase under
IPL på http://info.borland.com/devsupport/interbase/opensource/

> Jeg mener blot, at man skal lade være med at bruge begrebet Open
> Source i flæng, det vil hurtigt devaluere det, og i dette tilfælde er
> der ingen sammenhæng mellem Open Source og det, at nogle kommuner
> vælger en relativt billig løsning, der ikke bygger på en hunde dyr
> database.

Her er jeg til gengæld enig. Så vidt jeg har forstået, så er selve Zealand
Cares software oven på Interbase ikke fri. Derfor kan artiklen nemt blive
misforstået, så man tror, at hele systemet er under en fri licens. Det bør
i hvert fald fremgå tydeligere hvilke dele, der er fri, og hvilke dele,
der ikke er.

/Ole
--
If some genie offered you three wishes, would not your first one be,
"Tell me, please, what is it that I want the most!"