Re: [ITPOLITIK] CW: Vild vækst for open source i kommunerne

"Joergen Ramskov" <sslug@sslug> wrote in message

> Interbase er da AFAIK open source :)
Ja, men det gør det hverken gratis eller frit.
Der skal købes licencer i forbindelse med kommerciel brug.
Jeg har købt Delphi, og har (vist nok) lov til at lave kommercielle
programmer, hvor kunden får installeret en 5 brugers version af
Interbase. Flere brugere = køb af IBServer.
Men i artiklen er hele argumentationen alt andet end at der her er tale
om Open Source.
Det fremgår heller ikke, at programmet kommunerne bruger skulle være
Open Source, hvilket det næppe er.
Jeg mener blot, at man skal lade være med at bruge begrebet Open Source
i flæng, det vil hurtigt devaluere det, og i dette tilfælde er der ingen
sammenhæng mellem Open Source og det, at nogle kommuner vælger en
relativt billig løsning, der ikke bygger på en hunde dyr database.