Re: [ITPOLITIK] Fri software og patenter(was: FSK støtter monopoldannelse

Hej Hans og Mads.

Hans Schou wrote:
> Hvad? Okay, jeg er nok blevet hægtet af et eller andet sted, men den må du
> altså forklare. Hvor kan fri software og softwarepatenter _ikke_ have
> noget med hinanden at gøre?

OpenSource betyder for mig adgang til source, ikke noedvendigvis
at brug af denne source til alle taenkelige formaal er fri og
ubegraenset. Jeg har selv baade skrevet OpenSource og brugt
OpenSource der var begraenset paa den ene eller anden maade.
At jeg saa naesten aldrig nogen sinde har skulle betale for
denne OpenSource er en anden sag.

> Fri software giver mig ret til at
>  * anvende det
>  * rette i det
>  * sælge det
>  * give det videre (til alle, også firmaer)

Fri software er vel som du beskriver, men jeg er ikke helt
sikker paa den gangse konvention.

> Sidstnævnte giver alvorlige problemer hvis der er softwarepatenter i det
> jeg giver videre. Modtageren kan ikke anvende det programmel.

Afhaenger af licensenbetingelserne. Maaske kan de bare ikke bruge/saelge det
uden at betale en licens.

> Licens? Typisk anvender vi GPL- eller BSD-licenser, men hvad har det med
> patenter at gøre?

Disse licenser indeholder [i hvertfald i nogle af de mange versioner, der
har eksisteret] begraensninger, der paalaegger brugerne/udviklerne/
firmaerne visse pligter [eller blander jeg de mange licenser sammen ?].

> Måske ikke ligefrem evangelister, men nærmere nogen der kan forklare at
> man ikke kan have softwarepatenter i fri software, idet det så ikke
> længere er frit og uden restriktioner. Patenter er en restriktion der gør
> at jeg ikke kan programmere noget software og give det frit til en
> virksomhed der så kan bruge det, hvis det indeholder patenter.

Ikke desto mindre er der skrevet megen OpenSource software, der
indeholdte patenterede algoritmer [RSA/GIF/MP3 etc.] som
senere er blevet en del af kommercielle produkter.

[At vi saa stadig undgaar at koebe produkter hos Unisys er
en anden sag ;-)]

Jeg er tilhaenger af, at man skal kunne beskytte intellektuelt arbejde
gennem patenter, dog kun saa laenge at privat non-kommerciel brug
er tilladt uden licens. Husk paa, at patenterede ideer er beskrevet
offentlig tilgaengeligt [hvis patentdirektoratet ellers levede
i dette aarhundrede] om som saadan er disse ideer i public domain.
Udnyttelsen af dem kommercielt er bare ikke.

Betyder det, at man ikke kan saelge en Linux-distribution, hvis den
indeholder XV eller PGP med RSA uden at betale licens ? Sandsynligvis,
men det har jo ikke stoppet RedHat og andre i at bundle licenseret
software med Linux.

mvh.

--PMM

--
Peter Maersk-Moller             IP Futures
                     -------

"Not many has yet been fired for choosing Microsoft. Maybe
you'll be the first in a new trend ?"
  - Anonymous 2000

"Common sense is the most evenly distributed quantity in the world.
Everyone thinks he has enough."
  - Descartes 1637