Re: [ITPOLITIK] Fri software og patenter (was: FSK støtter monopoldannelse

On Thu, 31 May 2001, Peter Maersk-Moller wrote:

> Nu har OpenSource jo ikke noedvendigvis noget med patenter
> og licens at goere. For mig er OpenSource open source, men vil

Hvad? Okay, jeg er nok blevet hægtet af et eller andet sted, men den må du
altså forklare. Hvor kan fri software og softwarepatenter _ikke_ have
noget med hinanden at gøre?

Fri software giver mig ret til at
 * anvende det
 * rette i det
 * sælge det
 * give det videre (til alle, også firmaer)

Sidstnævnte giver alvorlige problemer hvis der er softwarepatenter i det
jeg giver videre. Modtageren kan ikke anvende det programmel.

Licens? Typisk anvender vi GPL- eller BSD-licenser, men hvad har det med
patenter at gøre?

> Ingen tvivl om det. De glemte bare at taenke paa OpenSource.

Det er jeg nok ikke uenig i.

> Det er jo blandt andet derfor det er saa vigtigt at faa
> OpenSource-evangelister placeret centralt i beslutningsprocesserne pa
> alle politiske niveauer [IMHO].

Måske ikke ligefrem evangelister, men nærmere nogen der kan forklare at
man ikke kan have softwarepatenter i fri software, idet det så ikke
længere er frit og uden restriktioner. Patenter er en restriktion der gør
at jeg ikke kan programmere noget software og give det frit til en
virksomhed der så kan bruge det, hvis det indeholder patenter.

mvh/hans
http://schou.dk
Et program der kan to ting, kan begge dele lige dårligt.
              				-- Hans Jessen Hansen