Re: [ITPOLITIK] Gartner rapport, der konkluderer, at Microsoft er billigere end Linux???

Anne Østergaard wrote:

> Hvem kender noget til denne rapport?
>
> Hvem kan have bestilt den?
>
> Dette er kommet som en forespørgsel fra vore venner i Madrid, der ønsker
> en forklaring.

Jeg har netop fået dette fra Computerworld.

Vi vil da meget gerne se den rapport!

Venlig hilsen

Anne

Linux dyrere end Microsoft
Af:  Poul Hilbert

Gratis open source-programmer som Linux får dødsstødet i en dugfrisk
analyse fra Gartner, som overraskende lover besparelser på 15.000 kroner
pr. pc-arbejdsplads om året ved i stedet at købe software fra Microsoft.

En netop offentliggjort Gartner-analyse slukker for alle gode politiske
drømme om at punktere Microsofts monopollignende IT-dominans i den
offentlige sektor.
Efter flere års politisk pres fra Christiansborg undersøger
Forskningsministeriet således i øjeblikket, hvordan den offentlige
sektor
kan spare penge ved at anvende gratis open source-programmer som Linux i
stedet for betalingsprogrammer som Windows fra Microsoft. Men ifølge
Gartner-analysen er der ingen besparelse i open source - tværtimod.
Besparelsen er derimod hjemme ved at købe Microsofts Windows
2000-programmer og lade pc-arbejdspladserne køre som såkaldt tynde
klienter.
Tilsyneladende et paradoks, at man kan spare penge, fire milliarder
kroner
om året ved at købe software i stedet for at bruge gratis-software.
- Jeg var meget overrasket over, at der er så store beparelser at hente,
siger Ulrik Larsen, Gartner Consulting. Han er analytikeren bag
undersøgelsen, som er bestilt af en statslig institution. Datamaterialet
er
indsamlet i december 2000 og januar 2001. Ulrik Larsen vil ikke oplyse
kundens navn.
Gartner-analysen viser, at fede klienter (fuldt udbygget bruger-pc) med
Linux operativsystem er dyre at anvende, og et meget ringe udvalg af
programmer gør løsningen uanvendelig til professionelt brug. For fede
klienter med Windows 2000-operativsystem er anvendelsen dyr. Der er
programmer nok, men pc'erne er ikke tilstrækkeligt stabile.
For de tynde klienter (bruger-pc med browser-adgang til server) med
Linux
er der igen for få programmer til professionelt brug. Mens tynde
klienter
med et Microsoft-operativsystem koblet på en server topper med masser af
programmer og god stabilitet.
Det giver konklusionen i Gartner-analysen om, at tynde klienter vil
kunne
give en besparelse på omkring fire milliarder kroner om året for de
cirka
270.000 pc'er i stat, amter og kommuner.
- Der er ikke færre pc'er i det private erhvervsliv, så den totale
besparelse  for det danske samfund vil være på mere end otte milliarder
kroner om året, siger Ulrik Larsen.

Billedtekst: Hvis Gartners analyse holder stik, er der ikke noget at
spare
for det offentlige ved at udskifte Windows med Linux.
Med en tynd klient på Windows er der en besparelse på 15.000 kr. pr.
pc-arbejdsplads om året på indirekte omkostninger med en mere effektiv
styring og administration.