Re: [ITPOLITIK] medicin (was: "Stat stat luk dig op"

On Tue, 29 May 2001, Jens G Kolberg wrote:

> Den helt store forskel er at der stilles en række meget skrappe >>lovmæssige<<
> krav til medicin, før det må sælges. Det gør der ikke til software. P.gr.
> af disse lovmæssige krav,  er det ikke muligt for medicinalvirksomhederne
> at hemmeligholde ingredienserne i medicinen. De SKAL offentliggøres, - derfor
> er det rimeligt med et patent.

Nu har vi en uskreven regel om ikke at nævne medicin-industrien, idet
denne netop er lidt speciel i forhold til andre industrier.

Tillad mig så at nævne at jeg principielt er imod patenter, ikke bare
softwarepatenter, men alle patenter. Dette er ikke en holdning jeg deler
med flertallet i SSLUG, har jeg indtryk af. Jeg har den holdning idet jeg
mener at patentreglerne bygger på nogle alt for gamle love, og sætter
udviklingen i stå. Love der er vedtaget på et tidspunkt hvor udviklingen
ikke gik så stærkt som idag.

Jeg er klar over at medicin-industrien står med nogle praktiske problemer
i forbindelse med offentliggørelse af opskrifter og/eller metoder, og det
er en opgave der skal løses. Når der bruges så meget tid på idé-fasen i
medicin-industrien, endnu mere tid på den interne test, og dertil mere tid
på produktudviklingen, må der findes en eller anden form for kompensation
hvis vi afskaffer patenter.

Tidsforbruget i softwarebranchen for ovennævnte punkter er helt
anderledes, og derfor skal softwarepatenter selvfølgelig behandles
anderledes end medicinpatenter.

Nu ville det så være rart hvis jeg også kom med et løsningsforslag for
medicinbranchen hvis patenter blev afskaffet. Det vil jeg dog undlade da
jeg ikke kender nok til denne industri. Men der skal findes en løsning på
det problem.

mvh/hans
http://schou.dk
Et program der kan to ting, kan begge dele lige dårligt.
              				-- Hans Jessen Hansen