Re: [ITPOLITIK] "Stat stat luk dig op"

Andreas Bach Aaen <sslug@sslug> writes:

> Vi kunne måske lave et kort læserbrev som svar og nøjes med at
> pointere de forskelle, der er mellem lægemiddelindustrien og
> softwarebranchen. Lad mig se:
>
> 1) Udviklingstid for software sammenlignet med lægemiddelbranchen.
>    Lægemiddelbranchen: 10 år
>    softwarebranchen: 1 år ?

Mellem 30 minutter og 10 år.  Mange software projekter repræsenterer
en investering i tid og ressourcer der sagtens kan matche
medicinalindustrien.

Den helt store forskel er mindstekravende.  For at begynde at udvikel
software kræves en investering på hardware til ca. 10.000 kr, og enten
et stort naturligt talent plus selvstudie, eller en uddanelse der
typisk tager 3.5 år (datanom).  Mange flere udvikler software som en
mindre del af deres erhverv, og klarer sig typisk med den kontor PC de
alligevel skal have, samt nogle kortere kurser.

For at udvikle medicin kræves i dag reelt som minimum et laboratorie
til mange millioner, samt et team af forskere på ph.d. niveau.

I computerbranchen er det normen rettere end undtagelsen at de gode
ideer kommer fra "to mand i en garage" firmaer, og de vil ikke have
råd til at få licens på 1000 forskellige software patenter.

> 2) Levetid af produkter:
>    Lægemiddelbranchen: mange år
>    softwarebranchen: 3 år

Windows XP bliver det første forbrugerrettede operativsystem fra
Microsoft der ikke er baseret på 16-bit DOS kode.  Når de holder op
med at sælge Windows ME vil DOS som produkt endelig være død.  Det
giver en levetid på ca. 20 år.

> 3) Antal patenter i et produkt:
>    Lægemiddelbranchen: få patenter pr. lægemiddel - måske kun et
>                        enkelt
>    Softwarebranchen: utroligt mange - måske 1000 i en Officepakke

Jeps.

> 4) Faglig værdi af patenter:
>    Lægemiddelbranchen: Patenterne bliver læst af konkurenterne.
>                        Offentliggørelsen har en værdi. Andre arbejder
>                        videre med ideen, men må ligge i vent mht.
>                        kommerciel udnyttelse.
>    Softwarebranchen: Patenterne bliver ikke læst af programmører og
>                      forskere. Offentliggørelsen er hermed værdiløs
>                      for samfundet.

Ok.

> Det kunne jo være, at der var en god grund til at software ikke bør
> kunne patenteres. Lad de andre brancher slås deres kamp. Vi har vores
> egen.

Jeps.  Jeg synes patenter er en meget lille del af hvad der er galt
med organiseringen af sundhedssektoren generelt, og
medicinalindustrien specielt, men den diskussion hører ikke til her.