Re: [ITPOLITIK] EM-rapport: ulæselige patenter

Carsten Svaneborg wrote:

> Det ville være interessant! Hvor stor patent undersøgelses
> omkostningerne er ifht. software indtægter, og hvor stor
> risikoen for patent sagsmål er for danske software
> producenter hvis SW patenter gøres mulige. Ditto
> meromkostninger ved at undgå SW patenter.

Det er underligt, at redegørelsen fuldstændigt overser disse
spørgsmål, selvom det burde være klart at også den
traditionelle closed-source branche får ekstra udgifter og
løber en større risiko for retssager der ofte varer i flere
år og er næsten umulige at vinde medmindre man har rigelige
økonomiske resourcer.

Når man uformelt spørger amerikanske closed-source udviklere
er det svært at få et svar. Når man endeligt får et svar
under løfte om fortrolighed, lyder det som regel i retning
af: "Der undersøges ikke for patenter, da dette er for dyrt
og for usikkert. I stedet hemmeligholdes programmets virkemåde,
og al reverse engineering forbydes, så beviser på patent-
krænkelser ikke kan fremskaffes på legal vis."

Men på denne måde *fremmer* softwarepatenter hemmeligholdelse.

Desværre er der ingen amerikanske closed-source software-
udviklere, der tør stå åbent frem og sige at det forholder sig
sådan.

Og endnu værre: På sigt kan dette medføre et krav om
lovændringer, så bevisbyrden vendes for softwarepatenter, på
samme måde som det allerede er sket for processpatenter.

Ole Husgaard.