Re: [ITPOLITIK] EM-rapport: ulæselige patenter

Ole Husgaard wrote:
> Det er mit indtryk, at specielt erhvervsfolk kan have meget
> svært ved at forstå grundideen i Open Source.
> Erhvervsfolk er vant til at tænke på ejendomsret, og hvorledes
> ejendomsretten bedst muligt kan udnyttes som indtægtskilde.

Man skulle da tro at de kunne se analogier mellem subscription
based services som mobil telefoner og satelit modtagere og så
open source forretningskoncepter.

I begge tilfælde skabes indtægt igennem service ydelser. Og
muligheden for en service ydelse skabes først når kunden anvender
open source produkter, har en mobil telefon, eller har købt en
satelit modtager, eller en X-box.

Derfor er det vigtigt at give den teknologi der muligøre service
ydelser bort for at maksimere mulige kunder. Det er jo grunden
til at mobil telefoner gives bort næsten gratis.

Hvis man gav en erhvervsperson valget mellem at tjene penge på
at sælge telefoner, eller sælge telefon services "added value"
og abonomenter så ved jeg godt hvad jeg ville satse på.

Det er derimod muligt at erhvervsfolk ikke har indset at software
ikke er anderledes end en mobil telefon, og at det er endnu
billigere at give bort.

> Men patentretten giver ikke alene eneret til en bestemt
> opfindelse, men også til enhver anden opfindelse, som
> fungerer på samme måde - også selvom den anden opfindelse
> er udviklet *helt* uafhængigt og uden viden om den første
> patenterede opfindelse.

Ligesom at få patent på det at sælge sko eller at bage brød.

> Og politikerne bør gøres opmærksomme på, at Open Source
> udviklere ikke har indtægter, der kan dække denne udgift.

Hvis politikere forstår OSS lige så dårligt som EM, så skal
der nok lidt information til før vi når til et tidspunkt hvor
politikere kan forstå dette budskab.

"OS udviklere kunne jo bare tjene penge.."

> Hvis vi kan få Regeringen til at give en reel vurdering
> af de omkostninger, som softwareudviklere vil få til
> patentundersøgelser, tror jeg at en langt større del af den
> traditionelle softwarebranche vil være kritisk overfor
> softwarepatenter.

Det ville være interessant! Hvor stor patent undersøgelses
omkostningerne er ifht. software indtægter, og hvor stor
risikoen for patent sagsmål er for danske software
producenter hvis SW patenter gøres mulige. Ditto
meromkostninger ved at undgå SW patenter.

--
* Kurosawa: http://www.designlabs.dk/husetsbio *
* Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk *