Re: [ITPOLITIK] EM-rapport: ulæselige patenter

Hans Schou wrote:
> I SSLUG har vi efterlyst at softwarepatenter blev beskrevet på en
> måde så de var til at forstå, og ikke så kryptisk at de ikke kan
> forstås af en fagmand.

Der må en eller anden utvetydig pseudo implementation til der
beskriver data flow og funktioner, der er begrænset til de
anvendelser der søges patent for, disse kan evt. beskrives med
en begrænset antal af SPECIFIKKE keywords.

Så kunne en person der implementere fx. en true-type renderer
søge efter patenter med keyword "true-type", og så ville han kunne
se de relevante patenter, og en beskrivelse af de patenterede
algoritmer.

Ellers ville ender SW patenter jo bare med en masse obfuskeret
kode i et eller anden obskurt asm sprog. Patenter er jo i forvejen
obfuskeret jura, hvorfor ikke addere obfuskert kilde kode for
at gøre det perfekt...

> Med softwarepatenter i kildekoden er dette ikke muligt. Vi har
> prøvet at forklare dette til EM, og modspørgsmålet var bare om
> vi ikke kunne ændre reglerne for open source. Det viser tydeligt
> at EM ikke har forstået hvad open source er, noget vi måske har
> været for dårlige til at forklare.

Åbenbart forstår EM (Erhvervsministeriet) ikke det dyberlæggende
formåle med copy-left er, og hvorfor det ikke er hensigtsmæssig
at ændre copy-left til copy-right. (bortset fra at det rent praktisk
ville være umuligt)

Så kunne man jo ligeså godt forsøge at ændre reglerne for software
patenter, så patent indhaveren skal betale licens til brugere.   ;*)

> Modargumentet fra EM er at så kan vi bare omgå patentet eller
> opfinde noget nyt. Det er da også hvad der skete med GIF/PNG og
> MP3/Ogg-Vorbis, men det sætter dermed udviklingen i nedsat tempo.

Spørgsmålet er om et nedsat tempo kan opvejes af de fordele
patent-untainted formater og algoritmer giver for brugeren.
Jeg har ikke hørt at Amazon er gået neden om og hjem pga.
boykot af deres one-click patent.

> En retssag som de fleste open source folk ikke har resourcer
> til at gennemføre. Resultatet er blot at det lovlige open source
> program forsvinder fra nettet.

Det bliver interessant at se om der kommer noget ud af B. Perence's
patent diskussion.

--
* Kurosawa: http://www.designlabs.dk/husetsbio *
* Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk *