Re: [ITPOLITIK] Ole Tange på Futurecamp

On Tue, 22 May 2001, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Ja, og han har hjulpet nogte meget væsentligt på vej:
> "Enkel og hurtig beskyttelse af idéer. En slags lyn-patent."
> Lyder meget spændende. Kan Ole forklare nærmere?

Jeg har bedt Computerworld om at rette det:

  Hov?! På http://computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=10795 står:

    Enkel og hurtig beskyttelse af ideer. En slags lyn-patent.

  Det er netop _ikke_ et patent, men en NDA. Bedre med:

    En hurtig og billig beskyttelse af enkle ideer - stærkere end
    ophavsret men svagere end et patent.

Grunden til, at vi skal have et sådant er, at vi skal kunne skyde
venturekapital-argumentet ned. I øjeblikket tager folk patent blot for at
kunne vise ideen til en venturekapitalist/samarbejdspartner og vide sig
sikker på, at han ikke snupper ideen.

NDA'en skal være et standarddokument, der (hvis det bliver udfyldt i
overensstemmelse med den medfølgende vejledning) giver sikkerhed mod at
folk, der bliver forevist ideen, kan tage den og bruge den. Dokumentet
skal være billigt, måske endda gratis at hente fra nettet.

Hvis det bliver muligt at lave en NDA, som holder i retten, så falder
endnu et argument for at få patent på software.

(Lidt pusigt: En garvet fri software-forkæmper er også fortaler for NDA.
Hvem skulle have troet det?)

/Ole
--
Vil du være med til at demonstrere Linux i Bella-Center d. 29-31. maj?
http://www.sslug.dk/~tange/nti2001.html