Re: [ITPOLITIK] Re: Deep linking forbudt

[ Jeg har ingen juridisk uddannelse, så dette skal blot
  betragtes som en logisk analyse af de data jeg har til
  rådighed. ]

Poul-Erik:

> Selv om jeg lang hen ad vejen deler din bekymring, så
> holder din analogi ikke helt. www.politiken.dk er en
> site der ligger fuldt lovligt på nettet, det gør omtalte
> musikstykker ikke.

Korrekt, men dommen skelner formelt set ikke mellem om det
var lovligt eller ulovligt placerede ressourcer.

Drengene blev dømt for at fremføre andre ophavsmænds værker
offentligt. Og dommen gjorde det klart at enhver henvisning
fra en webside til en anden udgør en "deep link" og dermed
en offentlig fremførsel af værket der henvises til.

Strengt taget kan Politiken godt med denne dom i hånden
kræve at Jubii og Yahoo bliver idømt bødestraf for at have
henvisninger til "http://www.politiken.dk/"; på deres
websteder.

> Det er imidlertid tydelighvis ikke den sondring der
> ligger til grund, men at et deeplink åbenbart kan
> betragtes som offentligfremførelse. En interessandt ting
> i den forbindelse er at langt den overvejende del af de
> sites der ligger på nettet vil jo være interesserede i
> at flest mulige linker til deres sites. Der er med andre
> ord rigtig mange der har meget meget stærke interesser
> at den fortolkning der her er blevet fremført bliver
> omstødt, faktisk står musiksindustrien temlig alene i
> det her.

Ups. Vi er vist egentlig enige i vores analyse.

Jacob
--
"I am an old man now, and when I die and go to Heaven there are two matters
 on which I hope enlightenment. One is quantum electro-dynamics and the