Re: [ITPOLITIK] Re: Deep linking forbudt

Ole Husgaard wrote:

> Men det mest bekymrende ved dommen er følgende uddrag:
>   "Selv om de sagsøgte ikke i øvrigt selv har lagt musik ud på
>    nettet uden tilladelse, findes de ved at oprette direkte links
>    til musiknumre, som andre ulovligt havde uploaded, selvstændigt
>    at have tilgængeliggjort musiknumrene for almenheden på en måde,
>    der må sidestilles med offentlig fremførelse, jf.
>    ophavsretslovens §2."
>
> Ethvert link er direkte, også et link til en hovedside, f.eks.
> www.politiken.dk. Men når et link regnes for en offentlig
> fremførelse af det, som der linkes til, kan jeg, hvis jeg fra min
> [...]

Selv om jeg lang hen ad vejen deler din bekymring, så holder din analogi
ikke helt. www.politiken.dk  er en site der ligger fuldt lovligt på
nettet, det gør omtalte musikstykker ikke. Det er imidlertid tydelighvis
ikke den sondring der ligger til grund, men at et deeplink åbenbart kan
betragtes som offentligfremførelse. En interessandt ting i den
forbindelse er at langt den overvejende del af de sites der ligger på
nettet vil jo være interesserede i at flest mulige linker til deres
sites. Der er med andre ord rigtig mange der har meget meget stærke
interesser at den fortolkning der her er blevet fremført bliver omstødt,
faktisk står musiksindustrien temlig alene i det her.

--
Med venlig hilsen Poul-Erik Andreasen