Re: [ITPOLITIK] Så er der nogen, der foreslår patenter på OSS og Free Software!

On Fri, 11 May 2001 15:15:57 Anne Østergaard wrote:
> Så er der nogen, der foreslår patenter på OSS og Free Software-
Jeg har ikke kigget særlig meget på det,
men jeg synes deres holdning er at se på
det grundlæggende problem, som de formulerer det:

Patents can impede progress.
Patents can cost businesses far more money
than the patents generate.
Patents can stifle creativity and scientific research.
Stifling research prevents the sharing of ideas,
the improvements of ideas, and the implementation of same.
People are prevented from helping their friends and
neighbors, which is incalculably detrimental to society.
The above problems are especially troublesome
for the case of software patents.

Det er en interessant holdning som fremsættes
på denne website. Den minder lidt om Richard
Stallman der fremsatte GPL som et modtræk til
den form for licenser som udstedes i Redmond.

> Det har de vist ikke drøftet med alle os, der skrev under på
> underskriftindsamlingen, 77.458 personer.
Var vi så mange :)
> Jeg er personligt helt overbevist om, at vi slet ikke skal have patenter
> på software (any kind).
Der er en økonomisk stærk lobby der er overbevist
om det modsatte. :( Umiddelbart ser det ud til,
at openpatents.org ønsker at løse de samme
problemer som vi der skrev under. Jeg tror
openpatents.org ønsker at løse disse problemer
i den modsatte ende af rettigheds-spektret.

Rent taktisk kunne det være smart, at støtte
openpatents.org til at sætte selve patentet
under pres. Derved kunne vi opnå at denne
lobby blev presset fra begge sider.

Forudsætningen for sådan en støtte må til
enhver tid være, at et løsningsforslag må
til enhver tid have som formål at løse det
samme grundlæggende problem som vi gør.

- --
Fyrkildevej 98 (sttv)          Tel: 98 15 67 93
DK-9220 Aalborg Oest           ICQ: 108017016
Find my key: http://www.keyserver.net: GnuPG key ID: 0x6349D8FB
fingerprint: E44F A8B9 5088 0036 C0C6  DD2C 9575 7DFE 6349 D8FB
                       ...ooO0Ooo...
   One Linux to rule them all, One Resolver to find them,
   One IP to bring them all and in the zone to bind them.