Re: [ITPOLITIK] Tidsstempling af prior art software/kildetekst

On Wed, 9 May 2001, Anne Østergaard wrote:

> Forslag fra Hartmut Pilch
>
> Hvordan kan vi udforme den tekniske løsning i DK?
> "To prepare for patent wars, all you need to do is to time-stamp your
> CVS

Jeg havde den samme ide og arbejdede lidt videre med den, før jeg sendte
den til SourceForge for et par måneder siden. De var meget positive over
for ideen. Den umiddelbare løsning var:

1. Lav en kopi af alt, hvad du vil have dateret.

2. Lav en MD5-sum (et digitalt fingeraftryk, der beviseligt er meget svært
at forfalske (dvs. det er ikke realistisk at lave 2 forskellige filer med
samme MD5-sum inden for universets levetid)) af alle filer. De ser ca.
sådan her ud:

b790b88d23f2815c823ba958840b72a4  2000-07-21_15-02-49_C_64.mp3
4fb503b1b16ee48785d404525cc7ee78  DivXDeux_Short2_DivXdeux.avi
20e8cff4abf4ee6687bcda831eb57817  fil2
0d2a5fe72b482073f76d9e6520333e50  lessig.mp3
e3411bce6d28197cb4ea62ae387dd1af  osdn_4summit_0330_128.ram
677b113936be9a9c9446226ce9762ccb  procmail.log

3. Gem disse MD5-summe i een fil og lav een MD5-sum af denne fil. Gem
filen sammen med kopien af alle data et sikkert sted.

4. Publicér denne MD5-sum i en avis (SourceForge's egen ide).

Med 4. opnås tidstempling. Da MD5-summen ikke kan forfalskes, må filen med
MD5-summene have eksisteret på samme tidspunkt som tidsstemplingen. Ud fra
filen med MD5-summe finder man den ene MD5-sum, som dækker den
interessante fil og finder ud af, at denne fil også må have eksisteret på
samme tidspunkt som den publicerede MD5-sum.

Som jeg kunne forstå på SourceForge, så ville det ikke være vanvittigt
store ændringer (De tager jo allerede backup, så at lave MD5-summe vil
ikke koste stort ekstraarbejde). Men jeg har endnu ikke hørt fra dem
endnu.

For mig at se vil netop SourceForge være de helt rigtige til at gøre
det: De hoster en masse fri software-projekter, som derved slipper for at
skulle tænke på at få klaret denne problematik også.

Måske skulle Hartmuth blot prikke lidt til dem?

/Ole
--
Vil du være med til at demonstrere Linux i Bella-Center d. 29-31. maj?
http://www.sslug.dk/~tange/nti2001.html