Re: [ITPOLITIK] Softwarepatenter, DKPTO og WIPO

Ole Husgaard wrote:

> Hej,
>
> I WIPO arbejdes der med en international lovgivning om
> patenter. Dette arbejde sker i WIPOs Standing Committee
> on the Law of Patents (SCP: http://www.wipo.int/scp/en/).
>
> I midten af maj måned holdes der i denne forbindelse en
> konference.
> Som forberedelse til dette har SCP spurgt de nationale
> organer om deres definition af "Industrial Applicability".
> Svarene hertil er tilgængelige på ovenstående adresse.
>
> Sverige har oplyst, at programmer til computere ikke
> kan regnes for opfindelser.
> [...]

Jeg har spurgt Kristian Beyer, der forklarede, at grunden til at PVS
ikke behandler software i forbindelse med Industrial Applicability er,
at dette begreb normalt i patentretten holdes adskilt fra undtagelserne.
Undtagelserne er de ting, som ikke er opfindelser. Industrial
Applicability er blot en del af den samlede §1 vurdering, som er delt op
i 3 dele.: Opfindelse, industriel anvendelse (og så ny efter § 2). Når
der spørges til Industrial Applicability, taler DK ikke om undtagelserne
idet de handler om begrebet opfindelse. En opfindelse i form af et
stykke software falder efter dansk praksis ikke efter industriel
anvendelses- reglen, men efter undtagelsesbestemmelsen. Det vides ikke,
hvorfor de andre lande blander undtagelser ind i deres indlæg, det må
stå for deres egen regning. Måske er det fordi, de er "bange" eller
nervøse, fordi der er pisket en stemning op, og de derfor ikke "tør"
lade være?

Anne

--
Anne Østergaard, sslug@sslug http://www.sslug.dk

http://linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=2001-05-03-007-20-OP-CY
God analyse af hvordan patentsystemet fungerer, og hvem systemet
egentligt gavner.