Re: [ITPOLITIK] Softwarepatentforedrag

Peter Makholm wrote:

> Det er også hvad jeg mener er mest naturligt. Jeg kan bare ikke
> præcist finde lovhjemel for den opfattelse.

Patentlovens paragraf 1, stk. 2, litra 3: "Som opfindelser
anses især ikke, hvad der alene udgør [...] programmer
for datamaskiner".

> Eftersom et patent kun kan dække een opfindelse, har de enkelte krav
> i patentet ikke nødvendigvis hverken opfinderhøjde samt et enkeltkrav
> vil måske alene kunne udgøres af et edbprogram.

Jeg tror ikke et enkeltkrav alene vil kunne udgøres af
et edbprogram - det forbyder ovenstående citat.

Så vidt jeg kan se, har praksis på patentområdet langsomt
ændret sig, så enhver anvendelse af et edbprogram kan
patenteres, selvom et edbprogram i sig selv ikke kan
patenteres. I de fleste af denne type patenter ligger
opfinderhøjden udelukkende i edbprogrammet, der altså
ikke i sig selv kan patenteres. Problemet i denne praksis
er, som jeg ser det, at opfinderhøjden der kræves kan
"lånes" fra noget, som ikke i sig selv kan patenteres.

Ole Husgaard.