Re: [ITPOLITIK] Softwarepatentforedrag

Peter Makholm wrote:

> Er du sikker på det?

Ikke helt - jeg er hverken jurist eller patentekspert.

> Det er klart at opfindelser, der alene udgøres af edbprogreammer ikke
> kan patenteres, men hvorvidt edbprogrammer alene kan krænke patenter,
> har jeg aldrig fået svar på.

Da der står i loven, at edbprogrammer i sig selv
ikke kan patenteres, skulle det være klart, at
edbprogrammer i sig selv aldrig kan krænke patenter.

Men desværre ser der ikke ud til at være nogen
grænser for at patentere forskellige former for
brug af software.
Så Unisys kan ikke patentere LZW her i Europa, men
de kan patentere brugen af LZW i forbindelse med
data transfer.

Temmeligt mange patenter (principielt alle patenter
indeholdende software her i Europa) er i dag
kombinationspatenter, hvor en bestemt teknik
patenteres til en bestemt brug.

Men der ser ud til ikke at være nogen krav til
kombinationen. Kun til een af de dele, der kombineres.

LZW
1) har opfinderhøjde
2) er (måske) ikke oplagt for en fagmand at udtænke.

Begge ting er nødvendige for at et patent kan udstedes,
men LZW er software "som sådan" og kan derfor ikke
patenteres.

Men det er fuldstændigt oplagt for en fagmand at
komprimere data under en data transfer, så dette har
aldrig kunnet patenteres.
Ingen af kravene er altså opfyldt for kombinationen.

Alligevel ser det ud til, at kombinationen af LZW og
data transfer kan patenteres.

Selvom dette måske ikke er direkte i strid med
lovgivningens ord, er det i strid med lovgivningens
ånd at man kan patentere en oplagt kombination af
ting, der ellers ikke kan patenteres.

> En del af spørgsmålet er hvor meget af processen beskrevet i et
> patent, der skal ændres, for at det ikke mere krænker patentet.

Såvidt jeg ved, skal mindst eet krav (claim) i et
patent være helt dækket før man kan tale om en
krænkelse.

> Skal
> den nye procedure selv have opfindelseshøjde (og dermed berettiget til
> selvstændigt patent, hvorefter der er regler for tvangslicensiering)
> eller skal det bare foregår en lille smule anderledes end patentet
> foreskriver.

Bare så anderledes, at et krav ikke fuldt ud dækkes.

Hvis vi som eksempel sagde, at LZW patentet i Europa
havde disse to krav:
1) LZW til datalagring.
2) LZW til dataoverførsel.

Hvis man juridisk kunne argumentere for, at en data gemt
i en computers RAM ikke er "datalagring", kunne LZW bruges
til at spare RAM plads - uden at krænke patentet.

Og hvis man kunne finde en helt anderledes anvendelse for
LZW kunne denne også bruges (og patenteres), uden at
krænke LZW patentet.

> (Hvad uhjelmet udnyttelse af en opfindelse er, er nogenlunde lige så
> vagt formuleret som hvad opfinderhøjde er)

Ja, og kravet til opfinderhøjde kunne se ud til ganske
langsomt at blive mindre og mindre, på samme måde som
det sker for kravet til værkshøjde i ophavsretten.

Desværre er det aldrig lykkedes for nogen at komme med
en klar juristisk definition, der kan bruges til at
måle opfinderhøjde eller værkshøjde. Ellers havde det
nok stået mere klart i loven.

Ole Husgaard.