Re: [ITPOLITIK] Softwarepatentforedrag

Ole Tange wrote:

> Hov. Det er netop _ikke_ det jeg siger. Jeg siger blot, at hvis programmel
> kan patenteres, så burde matematik også kunne.

Eller omvendt.

Jeg mener, at programmel er en del af matematikken,
og at der ikke eksisterer programmel, som ikke fuldt
ud kan beskrives som (nogle gange meget kompleks)
matematik.

Der er nok ingen tvivl om, at en Turing maskine er
en rent matematisk konstruktion.
Denne består af to dele:
1) Selve maskinen, i form af en matematisk model.
2) Programmet, som maskinen udfører, i form af
   matematiske regler for hvordan maskinen skal
   virke.

Men enhver "rigtig" digital maskine kan beskrives
fyldestgørende i en matematisk model, selvom det
sjældent er så let som med en Turing maskine.
Og ethvert "rigtigt" program til en "rigtig" digital
maskine er blot et sæt matematiske regler for hvordan
maskinen skal virke.

Selv med "rigtige" programmer kan man føre et rent
matematisk bevis for, at programmet er korrekt.

Ole Husgaard.