Re: [ITPOLITIK] Softwarepatentforedrag

On Tue, 1 May 2001, Ole Husgaard wrote:

> Et andet argument, som der arbejdes på i USA i
> forbindelse med DMCA, er at software er ytringer.
> Dette afspejles også i den danske lovgivning, hvor
> ophavsretslovens paragraf 1, stk. 3 henregner EDB
> programmer til "litterære værker". Men litterære
> værker kan ikke patenteres.

Interessant argument. Jeg kan godt finde ophavsretslovens paragraf 1, stk.
3 (http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A1998/0070629.htm) men hvor mener du at
se, at litterære værker ikke kan patenteres?

Det skulle vel aldrig være Patentloven §1 stk. 2
(http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2000/0092629.htm#K1):

    Som opfindelser anses især ikke, hvad der alene udgør

    2) kunstneriske frembringelser,

Har du set, hvad der står ved pkt. 1:

    1) opdagelser, videnskabelige teorier og matematiske metoder,
                                             ^^^^^^^^^^^
Har du set, hvad der står ved pkt. 3:

    3) planer, regler eller metoder for intellektuel virksomhed, for spil
    eller for erhvervsvirksomhed eller programmer for datamaskiner,
                                       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Hvis det er Patentloven §1 stk. 2 du hviler på, så er det altså kun noget
som _alene_ udgør litterære værker, der ikke kan patenteres. Hvis du
skriver en bog på en computer, vil du derfor måske kunne tage patent på
kombinationen indholdet af bogen og computeren, idet der så ikke længere
_alene_ er tale om et litterært værk.

Hvis dit argument ikke hviler på Patentloven §1 stk. 2, så uddyb gerne
det.

/Ole
--
Vil du være med til at demonstrere Linux i Bella-Center d. 29-31. maj?
http://www.sslug.dk/~tange/nti2001.html