Re: [ITPOLITIK] Softwarepatentforedrag

On Tue, 1 May 2001, Nicolas Guilbert wrote:

> Glimrende slides, lige et par kommentarer:
>
> Sammenlign med andre områder:
> jeg er ikke sikker på, at matematik-argumentet holder (programmel kan
> betragtes som matematik, matematik kan ikke patenteres ==> programmel
> burde heller ikke kunne patenteres).

Hov. Det er netop _ikke_ det jeg siger. Jeg siger blot, at hvis programmel
kan patenteres, så burde matematik også kunne. Jeg vil gerne have, at det
bliver tydeligtgjort, at patentmyndighedernes administration er tvivlsom.

Ud fra lovgivningen kan jeg kun se at du kan vælge mellem:

* Både matematik sammen med noget andet  og  software sammen med noget
  andet kan patenteres

eller

* Hverken matematik sammen med noget andet  eller  software sammen med
  noget andet kan patenteres

Muligheden

* Matematik sammen med noget andet kan ikke patenteres, men software
  sammen med noget andet kan patenteres

kan jeg ikke se, kan accepteres med den nuværende lovgivning.

> Konkret patenterer man rask væk algoritmer, f.eks. LZW.

Så er det nok denne de bruger:

* Både matematik sammen med noget andet  og  software sammen med noget
  andet kan patenteres

> Derudover er det på ingen måde bærende for foredraget, jeg ville nok
> stryge det.

Argumentet skulle gerne underbygge, hvor forkert softwarepatentering er

God ide.

/Ole
--
Vil du være med til at demonstrere Linux i Bella-Center d. 29-31. maj?
http://www.sslug.dk/~tange/nti2001.html