Re: [ITPOLITIK] Softwarepatentforedrag

"Claus Sørensen - Formand for KLID" wrote:
> Fra: Ole Husgaard <sslug@sslug>
>
> Det kan godt være - men hvem betalte i så fald
> omkostningerne for den, som mente at der ikke
> var tale om et gyldigt patent?

Sandsynligvis nogle af de store databaseleverandører,
som også blev ramt af dette, og som mente det ville
blive billigere at køre en sag på det end at betale
til den, som havde patentet.

Et af de store problemer med disse "oplagte" patenter
er netop, at de skal kendes ugyldige i retten, men
at det som regel er meget billigere bare at betale
en uretmæssig licensafgift. Dette virker som et
incitament for misbrug af patentsystemet.

> Var det dig der sagsøgte, da du opdagede, at
> du overtrådte et patent, som du mente ikke var
> et patent?

Nej, det var ikke mig. Så vidt jeg ved, blev patentet
ikke bevilget i Europa. Og jeg holder mig fra det
amerikanske marked bl.a. p.g.a. deres praksis på
patentområdet.
Desværre var det i noget closed-source software,
ellers ville der her have været et eksempel på "prior
art", da jeg implementerede det allerede i 1997 og
det amerikanske patent er fra 1998.

> Ville du have gjort det?

Sandsynligvis ikke.

> Hvorfor/hvorfor ikke?

På grund af de høje omkostninger ved at køre en sådan
sag. En mere grundlæggende ændring af det 200K linier
system, hvor der var brug for y2k windowing ville havet
billigere.

Da der her var tale om closed-source, kunne man også
have valgt at holde det hemmeligt, at man brugte en
patenteret fremgangsmåde.
Men jeg tror, at dette kan medføre et pres for at
bevisbyrden for disse patenter skal vendes, så man
skal bevise, at man _ikke_ bruger en patenteret
fremgangsmåde. En sådan omvendt bevisbyrde gælder
allerede for patenter på processer, ifølge TRIPS
traktatens artikel 34.

Men det største problem ved softwarepatenterne er nok
omkostningerne til undersøgelse om algoritmer og
fremgangsmåder er patenterede.
Når man udvikler software, skal man principielt
undersøge enhver algoritme og arbejdsmetode der bruges,
for at undgå senere problemer med softwarepatenter.
Men omkostningerne til undersøgelse for patenter er
langt højere end omkostningerne til selve udviklingen.

Den dag softwarepatenter bliver tilladt i Danmark,
bliver jeg nødt til at lukke eller sælge Sparre
Software, da min selvstændige virksomhed er for lille
til at kunne bære disse omkostninger.

Ole Husgaard.