Re: [ITPOLITIK] Softwarepatentforedrag

On Tue, 1 May 2001, Ole Tange wrote:

> Jeg skal holde et foredrag om softwarepatenter. Mit oplæg ligger her:
> http://www.linux-kurser.dk/foredrag/swpat-prog/swpat-prog.htm
>
> Hvis du læser det i gennem, så være rar at fortælle mig om sdavøfjel og
> lign. Du er naturligvis velkommen til at stjæle indholdet.

Glimrende slides, lige et par kommentarer:

Sammenlign med andre områder:
jeg er ikke sikker på, at matematik-argumentet holder (programmel kan
betragtes som matematik, matematik kan ikke patenteres ==> programmel
burde heller ikke kunne patenteres). Konkret patenterer man rask væk
algoritmer, f.eks. LZW. Derudover er det på ingen måde bærende for
foredraget, jeg ville nok stryge det.

Alternativer til softwarepatenter:
Jeg foreslår at du ændrer rækkefølgen fra:

Hemmeligholdelse
Ophavsret
First mover/best mover

til:

First mover/best mover
Hemmeligholdelse
Ophavsret

så er det ligesom mere underforstået, at systemet i virkeligheden
regulerer sig selv. Derudover var hemmeligholdelse jo det, vi ville undgå
med patenterne, hvis det står først virker afskaffelsen af patenterne lidt
som en falliterklæring, det burde måske endda stå til sidst.

Nicolas

Rather starve than windoze.