Re: [FORENING] SSLUGs vision.

I sslug.forening, skrev donald_j_axel:
>  SSLUG har til formål at at sprede viden om operativsystemet Linux.
>  Igennem de seneste år har Linux fundet anvendelse som server og nu
>  også i stigende grad på desktoppen. Der er efterhånden mange der
>  har hørt om historien om Finnen der lavede sit eget
>  operativsystem, som i dag er et alternativ til den mest udbredte
>  desktop fra et firma, som uden blusel siger "det kan ikke betale
>  sig at rette fejlene."

Jeg har det lidt skidt med, direkte eller indirekte, at skrive Microsoft
ind i visionen.

>  Enig! godt mål. De mest modne er skoler og højere læreanstalter.
>  Men jeg tror faktisk mere på en "corporate udrulning", hvor der
>  er mindst 1 mand pr. 75 brugere, som kan forklare features og
>  eventuelle problemer med den distro, som man vælger at udrulle.

Hvordan gør vi så det nemmest?

Jeg havde en løs ide, tidligere på året. I stedet for at holde
installationsarrangement på NBI/Symbion som vi har gjort tidligere, så
stak 2-3 af os næserne sammen og sammensatte en 1 times introduktion og
2 timers installation af Ubuntu og tilbød at tage ud til virksomheder og
"optræde" med det. De skulle garantere XX personer (X > 15 vil jeg tro)
der var er interesseret.

Den første time skulle ikke bruges på at forklare om partitioner osv.
men forklare hvad Linux og fri software er for en størrelse, hvordan man
kan få "friheden" uden nødvendigvis at skulle benytte Linux, etc. etc.

Og Ubuntu, for at sige: "Det er ikke så svært som alle folk går og
siger".

>  Det er dog stadig ikke så mange, der har prøvet Linux, da der er
>  tekniske barrierer, som hindrer udbredelsen. Linux fås i mange
>  varianter, og en del af dem kræver professionel viden. SSLUG vil
>  arbejde for en distribution baseret på den ægte Open Source
>  distribution kaldet Debian.
>
>     &lt;<flame>
>     [Vil vi det? Jeg er ikke glad for Debian, den starter
>      programmer uden at spørge og folk tror, at det er ok.]
>     &lt;</flame>

Jeg er ikke sikker på at vi ønsker at fokusere på en specifik
distribution. Vi får dog snart (forhåbentligt) en ny webside, hvor det
er muligt for dem der ønsker at lave en personlig side. Der vil vi hver
især kunne skrive hvilken distribution vi benyttter.. det er bedre at
gøre det på den måde.

>  Linux er en græsrodsbevægelse, der giver nyt liv til en branche,
>  hvor konkurrencen på desktoppen var ved at dø ud. Linux er ikke
>  bare et alternativ til eksisterende kommercielle produkter, men er
>  et produkt, som konkurrerer på kvaliteten og som har demonstreret,
>  at PC-maskiner ikke behøver at gå i sort (eller blåt) hver gang,
>  man laver noget uforudset.

Igen jeg er ked af at skrive Microsoft ind, direkte eller indirekte.

Jesper