Re: [FORENING] SSLUGs vision.

I sslug.forening, skrev Michael Schmidt:

>  Man bør gennerelt ikke "visionere" mere end 3 år frem, da usikkerheden for
>  opnåen af satte mål bliver for stor grundet ydre og vilkårlige
>  påvirkninger.

Ok, lad os sige 3 år i stedet. Der var ikke den store tanke bag tallet.

>  Men jeg er klart enig i at det kunne være rart/belejligt med et "normsæt":
>
>  Hvad vil Vi ?
>  Hvordan ved Vi om Vi har nået målet ?
>  Hvad skal Vi gøre for at nå Vort mål ?
>  Hvad gør Vi når målet er nået ?

>  Specifiser "viden".

"information" .. tja.

>  Hvad nu hvis de er ligeglade? (Min hyppigeste oplevelse af dem jeg
>  "prædker" for)

Hvis de er ligeglade, så er det fordi de:
1) Ikke har overskud til at bekymre sig om valget.
2) Ikke har forstået at det er friheden det drejer sig om.

Specielt i 2) har vi en stor opgave foran os. For Linux og fri software
drejere sig netop om friheden og ikke blot (endnu et) operativsystem.

Problemet er at de fleste af steder hvor friheden kommer til syne er ved
softwareudviklerne.

Jeg plejer at tage Wikipedia som eksempel, når jeg skal forklare hvorfor
friheden er vigtig. Wikipedia er baseret på en GPL licenseret
PHP-baseret Wiki, MediaWiki.

Forestil dig at man i stedet havde satset på en kommerciel wiki
implementering? For hver dag der går, jo flere artiker der vil være
puttet ind i den, jo større værdi ville det stykke software der var til
grund for wikipedia være værd. Med over ½-million artikler vil firmaet
bag næsten kunne sætte prisen til, hvad det skulle være for en licens
til softwaren og for hver dag der går jo sværere ville det være at
flytte væk fra den.

Det er ikke urimeligt at firmaer der baserer sig på kommercielt software
vil have penge for deres software, det er en del af deres
forretningsmodel og det respekterer vi. Men der er situationer, hvor det
bare ikke er acceptabelt at en enkelt virksomhed skal have veto-ret over
et værk lavet af andre mennesker, som de i praksis ville få i det
skitserede scenarie.

Der kunne endda være klausuler i licensen om at man ikke måtte benytte
den til at skrive om specifikke ting i. ..

>  Det virker også fortrinligt blandt "sådan nogle som Os", men mange (her
>  iblandt flere af mine venner) kan ikke se det fornuftige i at hjælpe andre
>  uden at få noget for det (hvis jeg ved mere end andre kan jeg, potentielt,
>  tjene penge på det som konsulent) og hvis andre hjælper mig gratis så er
>  det fint! - Men de er så også lidt farvede af den del af deres branche, de
>  slår deres folder i ;)

Det hele beror på at vi alle helt skulle få mere end vi giver.. Det har
jeg personligt gjort gennem længere tid. Det har ikke været i svar på
indlæg, men benytter emaillister/nyhedsgrupper/osv. til at holde mig
opdateret indenfor den branche jeg er i. Det er uvurderligt for mig at
have denne mulighed for at følge med i teknologier der rør sig. Dette
betyder selvfølgelig ikke at jeg ikke bare kunne trække mig ud og kigge
på fra sidelinien, jeg ville jo få det samme. Men det ligger et sted i
mig at "hvis alle tænkte sådan, så ville det jo ikke virke".

>  Dette er dog stadig noget, der kræver aktiv kontakt. Denne kontakt skal da
>  anspores af "noget". Hvis dette "noget" ikke er den enkeltes egen
>  nysgerrighed, skal det anspores aktivt; f.eks. gennem reklame (hvilket jeg
>  ikke tror Vi finder midler til uden videre).

Man kan reklamere på mange måder :-)

>  Her tror jeg de åbne breve og pressemeddelelser foreningen har båret frem,
>  er det bedste Vi overhoved kan gøre.
>  Der bør ikke gå en uge uden at SSLUG eller andre LUG'er har haft et indlæg
>  i et dag- eller fag-blad.
>  Der skal blot liiidt flere "solstråle" historier til. Dem der beskriver
>  hvor nemt og godt det er at være almindelig dødelig bruger af en Linux
>  dist.

Ja.

>  Der var den med "ligeværdigt" igen...

Prøv du, du ved godt hvad jeg mener..

>  Hørt!

Og hvis vi kun er 3 der har lyst til at snakke om vision i SSLUG, så er
der vist ingen grund til at gøre det overhovedet.

Jesper